Twinkle | Digital Commerce

Ines' Gloves pakt online handschoenverkoop op

2017-05-26
  • 2:44

'Het is heel belangrijk welke woorden je kiest en hoe je de producten fotografeert'

Ines van den Born woont en werkt op de Amsterdamse wallen. Haar klanten zijn tussen de 18 en 65 jaar oud en voornamelijk mannen. Ze komen van over de hele wereld voor maar één ding: een paar handschoenen.

Tekst: Marieke Verdonk

Tijdens het gesprek komen er continu mensen de winkel van Ines van den Born binnen. 'Moet je je voorstellen dat die mensen allemaal daadwerkelijk hier zouden staan', verzucht de eigenares. 'Dan heb je je handen vol en moet je bovendien nog opletten dat er niets wordt gejat.' De traditionele winkelbel die we steeds horen, komt uit haar computer en geeft aan dat iemand haar webshop binnenstapt. De URL gloveseurope.com doet misschien een groot concern vermoeden, Ines' Gloves is een klein familiebedrijfje. Eén zoon die als professioneel fotograaf de producten fotografeert, een andere zoon als zaakwaarnemer wanneer Van den Born in het buitenland zit en een dochter die model staat voor de productpresentatie. Klein en kneuterig? Niet in het minst. Ook al doet ze bijna alles zelf, Van den Born runt een heel professionele winkel. Met een bijzonder product, in elk geval om via internet te slijten. Handschoenen. Die moet je toch kunnen zien, voelen, ruiken? 'Klopt', zegt Van den Born. 'Daarom is het heel belangrijk welke woorden je kiest en hoe je de handschoenen fotografeert. Hoeveel van de leerstructuur laat je bijvoorbeeld zien en met welke glans?'

Marketing- en saleservaring

Met een uitgebreide achtergrond in sales en marketing - ze heeft ruim vijftien jaar bij verschillende farmaceutische en medische organisaties gewerkt - weet Van den Born uitstekend hoe ze haar zelfontworpen handschoenen aan de man moet brengen. 'De allerbeste service en de allerbeste kwaliteit', zegt ze. En het werkt. Was de omzet in september 2004 32 euro, nu - een jaar later - kan ze ervan leven. Haar sales- en marketingervaring wendt Van den Born ook aan om een goede database op te bouwen en klantcontact serieus te nemen. Met een profiel van de klanten, de modellen die in trek zijn, bezoekersaantallen en een heuse chatfunctie op de site. 'Gemiddeld schrijven zich 20 mensen per dag in voor de nieuwsbrief', weet Van den Born, 'en de site heeft zo'n 1.000 bezoekers per dag, 20.000 per maand.'

Drag queens

Opvallend is dat de meeste kopers mannen zijn. Van de Born: 'Of ze kopen een cadeau voor hun vrouw of voor zichzelf. In het laatste geval gaat het vaak om drag queens of mannen met een handschoenenfetisj. Voor hen kan de handschoen niet lang genoeg zijn. Dus ik ben nu bezig met handschoenen die tot aan de schouder lopen.' En zoals alle handschoenen van Van den Born krijgen ook die handmatig - door de ontwerpster zelf - het logo ingedrukt.

Unieke exemplaren

Ines van den Born maakte haar eerste setje handschoenen voor zichzelf. Ze heeft een erfelijke huidaandoening waardoor haar handen er beschadigd uitzien. 'Om mijn handen te beschermen, maar ook om ze te verbergen, ontwierp ik een handschoen zonder vingers. Al snel wilden kennissen en vrienden ook wel een paar hebben. Zodoende kwam ik op het idee van de winkel. Ik ontwerp alles zelf en maak hooguit vier paar in één maat. Dat houdt ze uniek. Het leer koop ik in Italië en ik heb verschillende ateliers die het werk voor me uitvoeren. De pakketjes verstuur ik zelf; ik loop elke dag naar het postkantoor.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2005