Twinkle | Digital Commerce

Opzienbarende uitkomsten DM Media Enquête 2006

2017-05-26
  • 1:24

OPT-IN? ON-ZIN!

Infofilter? Niet nodig. Opt-in? Echt niet. U gaat gewoon uw eigen gang, zo blijkt uit de DM Media Enquête. Twinkle onderzocht in samenwerking met IDMK en E-Profile Marketing de bestedingen in de direct-marketingmarkt.

Tekst: Marieke Verdonk

Met 464 deelnemers is de DM Media Enquête de grootste op dit vakgebied. Marketeers zijn ondervraagd over de inzet van en investeringen in DM binnen hun bedrijf. Meer dan de helft van de respondenten opereert op de B2C-markt. Opvallend is dat in 2006 over het algemeen meer DM zal worden ingezet. Sterke stijgers zijn webvertising en e-mailmarketing. De inzet van webvertising stijgt met bijna 50 procent, e-mailmarketing met een ruime 20 procent. Direct e-mail zal dan ook een substantieel van DM gaan uitmaken.

Infofilter weinig gebruikt

Een belangrijke constatering is dat er behoorlijk de hand wordt gelicht met de opt-in policy. Maar liefst een kwart van de respondenten werkzaam in de B2C-branche geeft aan de ontvanger geen toestemming te vragen voor het zenden van commerciële e-mails. Ruim eenderde zegt opt-in te hanteren voor zowel bedrijven als consumenten en een kwart alleen voor consumenten. Ook het Infofilter is nog geen gemeengoed onder de verzenders naar consumentenadressen. Van het totaal aantal respondenten geeft een groot gedeelte aan geen consumentenadressen te gebruiken. Van de 190 marketeers die dit wel doen, gebruikt een meerderheid (52,6 procent) het Infofilter niet.

Databasemarketingkwaliteit

Iets minder dan de helft van alle ondervraagden is het eens met de stelling dat ondanks de technische vooruitgang de kwaliteit van databasemarketing niet is toegenomen. Maar liefst 90 procent van de marketeers is het eens met de stelling dat digitale media relatief goedkoop zijn ten opzichte van traditionele media.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2006