Twinkle | Digital Commerce

Nederland niet 'spelletjesmoe'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:45

Het spelen van online games waarmee prijzen te winnen zijn is ‘hot’. Dit constateert dataspecialist Cendris, onderdeel van TPG Post. Virale marketing in de vorm van online games zou zijn langste tijd hebben gehad en niet meer effectief zijn als marketingmiddel. Het tegendeel is volgens Cendris waar, de consument is helemaal niet ‘spelletjesmoe’.

Consumenten blijken niet bang om hun persoonlijke gegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres via internet achter te laten. 'Gelukkig maar', stelt Margriet van der Burg van Cendris, ‘want dat is juist een belangrijke voorwaarde wil een virale marketingcampagne succesvol zijn.’

Er zijn wel een aantal regels die gelden voor het inzetten van virale marketing, alleen dan kan het gewenste 'sneeuwbaleffect' worden bereikt. Van der Burg meent dat een online spel bijvoorbeeld een bepaalde mate van entertainment in zich moet hebben en niet te moeilijk te spelen en origineel dient te zijn.

Unieke geregistreerden

Onlangs heeft Cendris met een virale campagne in de vorm van een online WK game opvallende resultaten geboekt. ‘Terwijl er vooraf geen media was ingekocht om het online virale spel te promoten heeft de online game een verrassend aantal van 400.000 unieke geregistreerden opgeleverd. Het spel is in totaal 670.000 maal gespeeld. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat bij de ontwikkeling ervan veel aandacht is besteed aan de beleving en ‘fun’ van de game en dat het gebonden was aan een actueel thema van dat moment, het WK’, meent Margriet van der Burg.

Cendris heeft inmiddels een nieuwe virale game ontwikkeld met het thema foto’s en vakantie. Het online spel is te spelen via de website www.landenjacht.nl.

Cendris meent op basis van de ervaring op het gebied van virale campagnes dat de volgende elementen belangrijk zijn om een succesvolle virale campagne te realiseren:

- hoog entertainmentgehalte

- bepaalde mate van relevantie of nut voor de speler

- het verbinden van incentives (bv. prijzen) aan de campagne

- leuk en actueel thema

- originaliteit

- eenvoud

- uniciteit

- betrouwbaarheid

- er moet iets inzitten voor zowel degene die doorstuurt als degene die ontvangt