Twinkle | Digital Commerce

E-Commere is eenvoudig, of toch niet?

2017-05-26
  • 1:44

Als je sommige leveranciers van e-Commerce oplossingen mag geloven is het opzetten van een webwinkel heel eenvoudig. Er zijn veel webwinkels die je binnen een paar uur opzet. Deze webwinkels zien er vaak professioneel uit en leveren bruikbare features out-of-box en zijn bovendien goedkoop. Je kunt je afvragen waarom veel grote e-Tailers als BOL, Wehkamp, ECI, etc. zoveel geld investeren in hun webwinkels? Voor een gedeelte valt dit te verklaren dat deze koplopers veel innovatiewerk verrichten en continu hoge klantverwachtingen moeten waarmaken. Denk hierbij aan functionaliteit als guided searching, rijke product content, dynamic imaging, web 2.0 etc. Maar dit verklaart zeker niet alleen hun succes. Het succes van professionele e-Commerce toepassingen wordt mede bepaald door het bedrijven van e-Marketing en het optimaliseren van de usability (hoe verleid ik consumenten om naar mijn site te gaan om vervolgens over te gaan tot een aankoop of een andere gewenste conversie). Een goed gestroomlijnd proces van afhandelen van betalingen en afleveringen is bovendien een essentiële voorwaarde.

Maak waar wat je belooft

Een van de allerbelangrijkste succesfactoren bij e-Commerce is dat je kunt waarmaken wat je belooft. Dit laatste wordt vaak onderschat. Een goed fulfillment proces is dan ook helemaal niet eenvoudig. Is een product op voorraad en kun je het product daadwerkelijk leveren? Ben je in staat om retouren snel een efficiënt af te handelen? Webwinkels die in staat zijn hun klanten te verleiden en een goede efficiënte fullfillment weten te bewerkstellingen hebben een duidelijk concurrentievoordeel.

Denkwerk vooraf

Het fullfillment proces is sterk afhankelijk van de juiste combinatie met bijvoorbeeld de financieel administratieve software. Vooral het inrichten van de afhandeling van de gehele waardeketen vergt veel denkwerk vooraf. Geïnvesteerde tijd hierin zal zeker zijn rendement hebben bij het echt inrichten van een professionele e-Commerce applicatie.

Bedenk goed wat je ambities zijn

Tot slot moet bij het kiezen van de juiste e-Commercesoftware en -partner de onderneming vooraf goed bedenken wat de ambities zijn en of de software hen hierin kan ondersteunen. Niets is zo vervelend dan dat je door je techniek belemmert wordt in je groei, goede e-Commercesoftware hoort schaalbaar te zijn en met de ambities mee te kunnen groeien. Is e-Commerce eenvoudig? Het is zeker geen kinderspel, maar een goed doordachte strategie en op elkaar afgestemde processen dragen zeker bij aan een succesvolle uitvoering!