Twinkle | Digital Commerce

Gbox gaat strijd aan met Apple

2017-05-26
17863
  • [nieuws]
  • 1:48

Gbox gaat liedjes aanbieden die niet beschermd zijn met de zogenaamde DRM-technologie. Een aantal van 's werelds grootste platenlabels, waaronder Universal en SonyBMG, zijn begonnen met het verkopen van de muziek via de nieuwe downloadservice. Hiermee gaat ze actief de strijd aan met Apple. Klanten kunnen via Gbox muzieknummers kopen voor dezelfde prijs als bij marktleider iTunes, namelijk 99 dollarcent per track. Op Apple kun je ook DRM-vrije nummers kopen, maar dan voor 1,29 dollar. De lancering van Gbox komt op dezelfde dag als dat Wal-Mart's online muziekwinkel start met de verkoop van DRM-vrije muziek, voor 94 cent per nummer. 
 
Muziekliefhebbers kunnen de nummers direct via Gbox downloaden of bij webwinkelier Amazon. Op dit moment is dit alleen mogelijk voor inwoners van de Verenigde Staten. Gbox heeft ook een speciale advertisingdeal gesloten met Google. De advertenties, die te zien zijn als iemand zoekt op een bepaalde term, zoals de naam van een artiest, zullen linken naar de Gbox-website. De zoekmachinereus verkiest een standaard advertising-fee boven een percentage van de verkopen, zo laat BBC weten.

De nummers van Prince, 50 Cent en andere populaire artiesten van de platenmaatschappijen zijn zonder de DRM (digital rights management) te verkrijgen. De meeste platenmaatschappijen dringen er bij muziekverkopers op aan de technologie te gebruiken, om zo piraterij tegen te gaan.

De nieuwe site hoopt via social networkingsites als MySpace de muziek te verkopen. De maker van Gbox, Navio Systems, geeft gebruikers een softwarecode, die op blogs geplaatst kunnen worden. Daarmee kunnen ze een lijst met favoriete nummers samenstellen, in de hoop dat iemand het voor ze koopt. Vrienden of familie die naar de persoonlijke pagina surfen krijgen zo een idee van het verlanglijstje van de gebruiker.Dat doet het onder de slogan: Comments sucks, get gifts. Zo profileert Gbox zich ook als cadeausite.  Doug Morris van Universal Music zegt dat deze stap een 'waardevol inzicht' zal geven in de verkoop van muziek. 'We stellen onszelf tot doel steeds weer nieuwe manieren te bedenken om muziek online aan te bieden. Ondertussen willen we consumenten de meeste keuze bieden in hoe en waar ze hun muziek kopen en beluisteren.