Twinkle | Digital Commerce

Online display advertising blijft groeien

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:17

Usability_grootIAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het derde kwartaal van 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen in dat kwartaal 35,1 miljoen euro. De groei in het derde kwartaal van 2007 betreft 14,6 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2006. De groei over de eerste negen maanden van 2007 bedroeg 11,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006.

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Bij de brancheverdeling valt een aantal zaken op:

Het aandeel van Telecom/ICT-bedrijven steeg naar 17,3 procent (Q3 2006: 12,8 procent)
Het aandeel van Media daalde naar 12,7 procent (Q3 2006: 16,9 procent)
Het aandeel van Retail steeg naar 7,9 procent (Q3 2006: 6,9 procent)
Het aandeel Zakelijke dienstverlening daalde naar 5,7 procent (Q3 2006: 10,5 procent)
62 procent van deze netto online mediabestedingen werd in dit kwartaal gerealiseerd door vijf branches: Telecom/ICT-bedrijven, Financiële dienstverlening, Media, Horeca, toerisme en recreatie en Retail. In Q3 2006 was dit 60 procent.



Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 82,7 procent (Q3 2006: 79,6 procent). Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters.