Twinkle | Digital Commerce

Bol.com scoort internationaal hoog

2017-05-26
  • 1:57

Bol.com in top tien van internationale retailers met beste online shop-functionaliteit

Cisco's derde jaarlijkse e-commerce onderzoek (pdf) beoordeelde de online aankoopmogelijkheden van 45 retailers in de Verenigde Staten en Europa uit drie categorieën: de wereldwijde top 500, de top 15 retailwebsites en innovatieve retailers. De websites werden beoordeeld op basisfunctionaliteit, zoals een intuïtieve interface, zoekfuncties en een eenvoudig aankoopproces. Daarnaast beoordeelden de onderzoekers de sites op de aanwezigheid van 'opkomende diensten' zoals social networking en multichannel-integratie.

Top tien beste online shops
De top tien online shops die uit het onderzoek naar voren komen, leveren perfecte prestaties als het gaat om de basiseisen die worden gesteld aan online shopping. Hierdoor kunnen consumenten heel eenvoudig online hun bestelling plaatsen. Daarnaast bieden deze organisaties geavanceerde toepassingen die de koopervaring een nieuwe betekenis geven. De top tien van online retailers ziet er als volgt uit:

1. Amazon.com
2. Best Buy
3. Sears
4. Circuit City
5. Quelle
6. Otto
7. Macy's
8. FNAC
9. Bol.com
10. Argos Home Retail Group








 Cisco scores

De opkomst van aankopen via mobieltjes
Op dit moment zijn er wereldwijd bijna drie keer zoveel mobiele telefoonabonnementen (3,3 miljard) als internetgebruikers (1,3 miljard). Cisco verwacht dat aankopen via mobiele telefoons hetzelfde adoptiepatroon laten zien als die van de mobiele telefoon. Het onderzoek toont aan dat:
- 42 procent van de retailers consumenten de mogelijkheid biedt productinformatie op hun mobiele telefoon te bekijken.
- 15 procent de mogelijkheid biedt transacties te doen via de mobiele telefoon.
- 10 procent sms gebruikt om informatie te leveren of antwoord op vragen te geven.
- 6 procent over webpagina's en een URL beschikt die specifiek zijn bedoeld voor mobiel gebruik.



 Cisco grafiek

Invloed van sociale netwerken
De explosieve groei van sociale netwerksites als MySpace en Facebook, virtuele werelden als Second Life en multimedia sites als YouTube hebben consumentengedrag veranderd. Ook de verwachtingen die consumenten hebben van online ervaringen zijn hierdoor veranderd. Terwijl social networking in het begin vooral populair was onder jongeren en consumenten met verstand van internet, wint het nu aan populariteit onder consumenten van 35 jaar en ouder. Zo rapporteerde Facebook een toename van 286 procent van leden boven de 35 jaar in de periode mei 2006 tot november 2007. Social networking is wereldwijd gegroeid, waarbij het aantal Europese log-ons van 127 miljoen die van de Verenigde Staten (124 miljoen) overschrijdt.

Het onderzoek is uitgevoerd door de Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG), de wereldwijde strategische consultancy-tak van Cisco.