Twinkle | Digital Commerce

De inconvenient truth over display advertising

2017-05-26
  • 1:12

Met man en macht proberen toonaangevende online spelers grote netwerken voor display advertising op te bouwen. De overname van Doubleclick door Google en de interesse van Micrsoft en Yahoo in AOL zijn daar voorbeelden van. Het toonaangevende vakblad AdvertsingAge vraagt zich hardop af of de bedrijven wel op het goede paard wedden.

De incovenient truth is dat display advertising eigenlijk onderdeel is van de oude media, stelt Abbey Klaassen in een artikel op Adage.com. Het gaat immers om betaalde advertenties, geplaatst in een omgeving met redactionele content. Klaassen wijst erop dat de marketingbudgetten van topadverteerders in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan langzaam verschuiven van dit soort betaalde advertenties naar disciplines als webontwikkeling, pr en databasemarketing. Bovendien zullen bedrijven meer en meer hun eigen media ontwikkelen, waarmee ze direct in contact treden met hun doelgroep.

In het artikel met de veelzeggende kop '$80 Billion? Online display market is being overhyped', wordt Anne Benvenuto aangehaald, vice-president van het toonaangevende reclamebureau R/GA. Zij stelt dat het model van betaalde advertenties nu nog dominant is, maar over vijf jaar niet meer. Volgens Benvenuto richt Microsoft zich, met zijn interesse in Yahoo, eigenlijk op een oud internetmodel. Ze voorspelt dat de dynamiek in de komende vijf jaar flink omhoog gaat: 'Wat nieuw was, zal sneller oud worden.'