Twinkle | Digital Commerce

Microsoft's zoekbeloningen slaan niet aan

2017-05-27
  • [nieuws]
  • 0:54

Google serach branding resultatenUit de laatste cijfers van Nielsen Online blijkt dat Google zijn voorsprong op de Amerikaanse zoekmarkt verder heeft vergroot. Inspanningen van Microsoft, dat internetgebruikers is gaan belonen voor zoekopdrachten, ten spijt.

In november van het afgelopen jaar werd 64,1 procent van alle Amerikaanse zoekopdrachten bij Google ingetoetst, aanzienlijk meer dan de 57,7 procent in november 2007. Het markaandeel van runner-up Yahoo nam met 2 procentpunten af tot 16,1 procent. Dat van Microsoft slonk met 3 procentpunten nog sterker, om in november 2008 uit te komen op 9,1 procent.

Opvallend
Het is, zo concludeert het Amerikaanse magazine Mediaweek, opvallend dat het marktaandeel van Microsoft is geslonken aan het begin van het holiday shopping season, omdat frequente kopers juist daarin profijt konden trekken van het cashback-systeem dat Microsoft heeft gekoppeld aan zoekmachine Live Search.

Lucky Search
Ook in Nederland heeft Microsoft geprobeerd meer zoekers aan zich te binden door hen iets in het vooruitzicht te stellen. In oktober en november maakten gebruikers van het zogenoemde Lucky Search kans op prijzen uit het assortiment van Otto.