Twinkle | Digital Commerce

Groeicurve e-commerce VS sterk afgevlakt

2017-05-27
169131
  • [nieuws]
  • 1:06

De Amerikaanse online-retailbestedingen zijn het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid ten opzichte van 2007. Dat is een aanzienlijk lager groeipercentage dan een jaar eerder, toen een bestedingstoename van 20 procent werd genoteerd. Vooral de online-verkoop van muziek en films nam sterk af.

Een en ander blijkt uit cijfers van het toonaangevende onderzoeksbureau ComScore, dat sinds het begon met meten in 2001 niet zo'n laag groeicijfer presenteerde. De totale online-retailbestedingen van Amerikaanse consumenten kwamen in 2008 uit op 130,1 miljard dollar, aldus ComScore. Online-reizen deden het iets beter, met een groei van 9 procent tot een totaal van 84,3 miljard dollar.

Dubbelcijferige afname
Van alle door ComScore geïdentificeerde retailcategorieën heeft 'music, movies and video' het slechtste jaar achter de rug, met een online-verkoopafname van 23 procent. Andere productgroepen die fors inleverden zijn computer software (min 18 procent), juwelen en horloges (min 12 procent), kantoorartikelen (min 10 procent) en de gecombineerde categorie van bloemen, wenskaarten en cadeauartikelen (min 10 procent).

Dubbelcijferige groei
De productgroep die het afgelopen jaar de sterkste groei in online-bestedingen mocht verwelkomen is 'video games and consoles', met een omzetplus van 29 procent. Ook de categorieën huis- en tuinmeubelen (plus 25 procent), sport en fitness (plus 25 procent) en event tickets (plus 13 procent) groeiden sterk.