Twinkle | Digital Commerce

'Internet verdringt vraag naar winkelruimte'

2017-05-27
  • 1:55

In zijn Winkelmarktspecial 2009 noemt Jones Lang LaSalle de opkomst van internetwinkelen met afstand de meest invloedrijke ontwikkeling op het gebied van winkelvastgoed. Door de stijging van non-foodbestedingen online zal de behoefte aan fysieke winkelruimte in Nederlandse binnensteden in vijf jaar tijd met 7 tot 9 procent teruglopen, voorspelt het vastgoedadviesbureau.

Jones Lang LaSalle steekt zijn hoge verwachtingen over het online-kanaal niet onder stoelen of banken en noemt internetwinkelen 'een zegen voor de Nederlandse consument'. Gesproken wordt verder over de 'uitstekende groeivooruitzichten', die onder andere het gevolg zijn van een toenemend vertrouwen in online-betaalsystemen en de groei van mogelijkheden om internetbestellingen bij speciale afhaalpunten te laten bezorgen.

Obstakels
De groei van de online-bestedingen laat zich beperken doordat de look & feel van de echte winkel 'met de huidige stand van de techniek niet is op te lossen', aldus Jones Lang LaSalle. De twee andere obstakels die het bureau benoemt zijn dat online bestelde producten niet direct zijn te gebruiken en dat de brievenbussen van consumenten te klein zijn.

Distributievraagstuk
Jones Lang LaSalle vat deze twee laatste beperkingen samen als het distributievraagstuk. Uit het rapport: 'Dat moet en zal snel worden opgelost. Het is niet van deze tijd dat de grootte van een brievenbus een beperkende factor is. Internetwinkelen zal een vlucht nemen als producten zeer snel op een door de consument gekozen plaats beschikbaar zijn. Daarnaast zullen we over moeten stappen op een ander formaat brievenbus. Consumenten kunnen hierin bestelde goederen laten bezorgen en weer mee laten nemen door pakketbezorgers. Als deze, op het oog zo eenvoudige, belemmering voor internetwinkelen wordt weggenomen, heeft dit gevolgen voor een groot aantal retailers en zal ook de vraag naar winkelvastgoed sterk afnemen.'

Online-omzetaandeel
Als gezegd gaat Jones Lang LaSalle er hoe dan ook vanuit dat de behoefte aan fysieke winkelruimte in binnensteden tussen 2007 en 2012 met 7 tot 9 procent zal zijn afgenomen. Het bureau schrijft dit één-op-één toe aan het toenemende online-omzetaandel van non-foodproducten, van 3,4 procent in 2007 tot 8,5 procent in 2012.

RND
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) voorspelde een halfjaar geleden al het mogelijk einde voor tienduizend winkeliers in de komende jaren. Opvallend is dat de RND de opkomst van webwinkels slechts een marginale rol toedichtte in deze ontwikkeling.

U kunt de Wikelmarktspecial 2009 van Jonges Lang LaSalle hier downloaden.