Twinkle | Digital Commerce

Bol.com denkt na over eigen e-reader

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:19

Omdat fabrikanten niet erg meewerken aan de verspreiding van e-readers in Nederland, moeten Nederlandse uitgevers en boekverkopers naar alternatieven zoeken. Dat zegt Daniel Ropers, die niet uitsluit dat Bol.com zelf een e-reader lanceert.

De directeur van de onlangs verkochte mediawinkel deed zijn uitspraken tegen Het Financieele Dagblad.

iLiad
De iLiad van Philips-spin-off iRex geniet redelijke bekendheid, maar veel andere e-readers zijn niet in ons land verkrijgbaar. Zo is de Reader van Sony wel in Frankrijk en Groot-Brittannië, maar niet in Nederland te koop. De Kindle van Amazon.com, waarvan onlangs de derde versie werd gepresenteerd, is nog nergens buiten Amerika te bestellen.

Uitgevers enthousiast
Net als Ropers zegt NRC's marketingmanager Charles Lansu in het FD dat uitgevers enthousiast zijn over digitale content, maar dat fabrikanten op zich laten wachten: 'Het is echt nog een nichemarkt. Het wachten is op grote partijen als Apple, Dell en Hewlett-Packard. Alleen zij kunnen de markt openbreken.'

'Te klein voor Amazon'
Ropers' geduld raakt echter op. Hij oppert dat Nederlandse partijen samen optrekken: 'Amazon zal niet veel belangstelling voor ons hebben. Daar is onze markt te klein voor. Tegelijkertijd is er in Nederland geen partij die even twintig miljoen euro steekt in het afkopen van de rechten, de technische infrastructuur en de marketing van het apparaat.'

E-boekendienst en e-reader
Het gerucht dat Bol.com nog dit jaar een e-boekendienst zal lanceren, wordt door het bedrijf niet ontkend. Een eigen e-reader wordt evenmin uitgesloten. Ropers: 'Belangrijk is dat niet alleen partijen die de content aanbieden er blij van worden. Dat is bijvoorbeeld misgegaan in de muziekindustrie met digitale downloads.'