Twinkle | Digital Commerce

Zestig klanten voor Klantenvertellen.nl

2017-05-27
170130
  • 1:59

Klantenvertellen.nl, dat eind vorig werd gelanceerd, helpt inmiddels zestig bedrijven bij het genereren van online-reviews. 'Het wachten is nog op het brede besef van de meerwaarde onder mkb'ers', aldus oprichter Jeroen van Opbergen.

Klantbeoordelingen kunnen inzicht bieden in de zwakke plekken van bedrijven, redeneert Van Opbergen. Tegelijkertijd stellen reviews hen in staat de online-vindbaarheid te vergroten en het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen.

Mkb'ers
Van Opbergen mikt met zijn dienstverlening vooral op mkb'ers, die nog maar weinig werken met online-klantbeoordelingen en niet de kennis in huis hebben om deze zelf toe te voegen aan hun site: 'Ik neem hen werk uit handen. Voor zeshonderd euro per jaar (exclusief de btw, red.) zijn ze klaar. Dat vaste tarief biedt helderheid. Mkb'ers, zowel webwinkeliers als fysieke verkopers, zitten niet te wachten op complexe tariefstructuren. Voor zeshonderd euro mogen ze zoveel mails sturen als ze maar willen.'

Beveiligde omgeving
Daarmee komt Van Opbergen automatisch op de werking van Klantenvertellen.nl. Die is als volgt: bedrijven (zoals Misterbed.nl) krijgen toegang tot een beveiligde omgeving binnen Klantenvertellen.nl, van waaruit ze mails kunnen versturen naar geselecteerde klanten. De reactie op die mail wordt integraal geplaatst op de review-pagina van het betreffende bedrijf binnen Klantenvertellen.nl (zie hier). De account-houder kan zien bij welke consument een reactie hoort en krijgt daarnaast een alert bij een slechte beoordeling, waarna hij direct contact kan opnemen met de teleurgestelde klant.

eKomi
Klantenvertellen.nl doet sterk denken aan het Duitse eKomi, dat afgelopen april zijn entree maakte op de Nederlandse markt. Van Opbergen: 'Ik werd pas een paar weken geleden geattendeerd op dat bedrijf. Een belangrijk verschil is dat wij reviews altijd direct plaatsen, waar eKomi alle e-mails van consumenten voor plaatsing beoordeelt. In die zin zijn wij transparanter. Wij kennen ook geen medailles of andere beeldmerken toe.'

Afbreuk aan de geloofwaardigheid
Van Opbergen bezweert geen negatie reviews te zullen verwijderen als een klant daarom vraagt: 'Het is ook in hun belang om kritische consumenten aan het woord te laten. Louter positieve beoordelingen doen afbreuk aan de geloofwaardigheid. Alleen bij scheldwoorden of een regelrechte hetze grijpen we in. Maar dat is tot nu toe niet gebeurd.'

Rotsvast en Aurorent
Van Opbergen bekent dat hij verwachtte na een halfjaar meer klanten te hebben dan de zestig die hij nu heeft: 'Het wachten is nog even op het brede besef van de meerwaarde onder mkb'ers. Dat gaat er komen, maar de vraag is alleen wanneer. De grotere franchiseketens waar ik nu mee praat, waaronder Autorent en de Rots-Vast Groep, zouden als een soort vliegwiel kunnen dienen.'