Twinkle | Digital Commerce

Studie: '99 procent online-retailers wil op Facebook'

2017-11-09
170131
  • 1:02

Meer dan de helft van de grote Amerikaanse online-retailers gebruikt minimaal vijf social media-toepassingen uit een lijst van tien. Dat neemt niet weg dat veel webwinkeliers bang zijn de controle te verliezen over hun merk.

Die conclusies trekken de E-tailing Group en PowerReviews in hun ‘Community and Social Media Study’, waartoe de afgelopen twee maanden 117 Amerikaanse webwinkeliers werden ondervraagd.

Facebook (86 procent) en Twitter (65 procent) blijken de populairste sociale toepassingen, gevolgd door reviews en blogs. EMarketer bracht het als volgt in kaart:

Wat opvalt is dat slechts 1 procent van de ondervraagde webwinkeliers geen plannen zegt te hebben voor een eigen Faecebook-pagina. Verder is 6 procent niet voornemens reviews toe te voegen en denkt 9 procent het in de toekomst zonder Twitter af te kunnen.

Bang
Hoewel Amerikaanse online-retailers de sociale webontwikkelingen onder ogen zien, zijn velen bang dat klanten hun site zullen overslaan en hun informatie betrekken uit meer interactieve platforms. Als belangrijkste reden om sociale toepassingen te omarmen noemen de webwinkeliers het zoeken van verbinding met de klant, gevolgd door het verhogen van de merkloyaliteit en het stimuleren van mond-op-mond-reclame door merkfans.