Twinkle | Digital Commerce

ComScore voegt demografische info toe aan Sitestat

2017-05-27
180101

ComScore, sinds enige tijd eigenaar van Nedstat, heeft Digital Analytix gelanceerd. In dat product vult het Amerikaanse bedrijf de statistieken van Nedstats pakket Sitestat aan met demografische doelgroepinformatie. Nedstat en Sitestat houden op als merk te bestaan.

Hoewel begin september nog werd gezegd dat het Nederlandse Nedstat als entiteit binnen comScore zou blijven bestaan, is anders besloten. 'Nedstat is now comScore', is de heldere boodschap aan de bezoeker van Nedstat.nl.

Panel
ComScore komt op deze website vaak voorbij als bron van cijfermateriaal over de met name Amerikaanse e-commerce branche. 'Het bedrijf werd groot in audience measurement', vertelt Fred Appelman. Hij verhuisde met Nedstat mee naar comScore, waar hij senior vice president of digital business analytics is. 'ComScore heeft een panel van twee miljoen mensen wereldwijd. Via een stuk software houdt comScore bij wat die mensen doen online. Geanonimiseerd, maar met kennis van hun leeftijd, geslacht en hun gezinssamenstelling.'

Digital Analytix
In het nieuwe webanalytics pakket Digital Analytix, dat Sitestat vervangt, is die demografische informatie van comScore optioneel toe te voegen. Appelman: 'Met één tag kunnen site-eigenaren nu niet alleen kwantitatieve webanalytics data genereren, maar ook inzicht krijgen in kwalitatieve data: wie zijn die mensen die mijn site of delen ervan bezoeken? Bij comScore noemen we dit Unified Digital Measurement ofwel UDM. Die informatie is enorm waardevol, bij uitstek voor e-commerce bedrijven. Als je weet dat pagina's vooral door vrouwen tussen de dertig en veertig worden bezocht, kun je daar op inspelen.'

In feite legt UDM data die met behulp van tags van websites worden gehaald naast data van comSores panel. De methodiek wordt op de site van comScore gepresenteerd als 'een panelcentrische hybride oplossing voor digitale publieksmetingen', waarover u hier meer kunt lezen.

Nieuwe markten
Met de introductie van comScore Digital Analytix zijn niet alleen de mogelijkheden van het voormalige Sitestat uitgebreid, benadrukt Appelman: 'Het houdt ook een rebranding in, die gepaard gaat met een nieuwe user interface. Daarnaast gaan we met het pakket (Sitestat werd alleen in Europa verkocht, red.) nu ook wereldwijd de markt op.'

Webanalytics Congres
ComScore zal zijn nieuwe pakket donderdag officieel introduceren op het Webanalytics Congres in Amsterdam, waarvoor nog kaarten te koop zijn.