Twinkle | Digital Commerce

V&D lekt klantgegevens aan webshoppers

2017-05-27
180101
  • 1:07

V&D heeft circa vijftienhonderd webshoppers een e-mail gestuurd met gegevens over zesduizend online-bestellingen. In een Excel-bestand bij de mail stonden namen, postadressen en e-mailadressen van kopers vermeld.

V&D stuurde de mails met het attachment afgelopen dinsdag naar mensen die tijdens het Prijzencircus een aankoop deden op Vd.nl. De warenhuisketen wilde hun laten weten dat levering nog even op zich zou laten wachten. Abusievelijk stuurde V&D de bijlage met de zesduizend orders in kwestie mee, aldus woordvoerster Sandy Perquin: 'We hebben de fout snel ontdekt en zo kunnen voorkomen dat iedereen de mail ontving. We betreuren dit ten zeerste. Privacy staat hoog in het vaandel bij ons.’

Cadeaubon
Volgens Perquin zijn alle zesduizend gedupeerden op de hoogte gesteld van de menselijke fout van V&D. 'Ze ontvangen binnen een week een cadeaubon van 10 euro.' V&D belooft mails voor verzending voortaan dubbel te checken en te kijken naar andere manieren om de digitale gegevensbescherming beter te waarborgen.

Omzetambities
In 2010 nam de webomzet van V&D met 250 procent toe ten opzichte van 2009. De keten stelde zijn omzetambitie voor zijn webwinkel daarop naar boven bij; CEO Mark McKeon mikt op een online-omzet 125 miljoen euro in 2014, waar hij eerder 100 miljoen euro als doelstelling voor dat jaar communiceerde.