Twinkle | Digital Commerce

Van lead tot verkoop: 5 tactieken

2017-05-27
180101
  • 2:08

91 procent van de grotere online-retailers heeft een mobiele strategie in huis of in ontwikkeling. Dit blijkt althans uit de benchmark ‘The State of Retailing Online 2011: Marketing, Social en Mobile’, uitgebracht door Shop.org na onderzoek van Forrester Research.

Een jaar geleden lag had nog maar 74 procent.van de onderzochte retailers een mobiele startegie in huis of in ontwikkeling. Ook sociale initiatieven zijn populair. Zo geeft 72 procent van de retailers aan dit jaar meer te willen uitgeven aan sociale netwerken ten opzichte van vorig jaar (zie ook de recente E-commerce Outlook 2011 van Multichannel Merchant).

Mobiel verkeer
De respondenten uit het onderzoek van Forrester geven aan dat 21 procent van het mobiele verkeer dat zij ontvangen van tablets afkomstig is – een aanzienlijk percentage als je bedenkt dat de iPad nauwelijks een jaar geleden is geïntroduceerd. Toch is het totale mobiele verkeer en de omzet uit mobiele kanalen niet enorm toegenomen. Hieruit valt op te maken dat investeringen in mobiele sites nog ontoereikend zijn. 48 procent van de retailers zegt wel een geoptimaliseerde mobiele site te hebben, 35 procent heeft enkel een iPhone-app ontwikkeld en 15 procent biedt zowel een Android- als een iPad-app aan.

‘Na social media en mobiele technologieën lijkt het er nu op dat tablets als de iPad tot de belangrijkste aandachtsgebieden van retailers zijn gaan behoren', aldus Fiona Swerdlow, Head of Research bij Shop.org. ‘Bedrijven creëren mobiele apps die hun merk actueel, vermakelijk of leuk maken, maar die ook unieke kansen bieden om in contact te komen met meer shoppers dan ooit tevoren.’

Social
De return on investment is bij social media nog lastig te bepalen, blijkt uit het onderzoek: 62 procent van de retailers zegt dat de opbrengst uit social marketingstrategieën onduidelijk is. Bijna hetzelfde percentage geeft aan dat de primaire ROI van social media met name het luisteren naar - en dus het verkrijgen van een beter beeld van - de klant is.

‘De gegevens uit het onderzoek laten zien dat significante investeringen in sociale en mobiele methodes dit jaar zullen plaatsvinden’, aldus Sucharita Mulpuru, vice president van Forrester Research. 'Op het mobiele vlak zouden retailers moeten werken aan een toenemende integratie van features en functionaliteiten in de fysieke winkel. Terwijl consumenten er nu nog niet uitgebreid gebruik van maken, bieden algemene winkelinformatie, transparante prijsstellingen en eenvoudige betaalmogelijkheden waarschijnlijk wel grote kansen voor vele sites in de komende periode.’

Mulpuru, die eind deze maand zal spreken op de Global E-commerce Summit in Barcelona, toonde zich onlangs zeer kritisch over de drang van retailers om social media als marketingkanaal te omarmen.

Bron: Shop.org