Twinkle | Digital Commerce

Quick view: fysiek winkelgedrag vertaald naar online beleving

2017-11-08
197127

'Quick view' of 'quick shop' is een vorm van productpresentatie die je steeds vaker tegenkomt op e-commerce websites, met name in de fashion. In dit artikel wordt aan de hand van voorbeelden beschreven waarom deze manier van productpresentatie zo goed werkt.

Tekst: Marco Flapper

Quick view is de mogelijkheid om op een overzichtspagina met artikelen snel meer informatie te zien van een bepaald artikel. Dit gebeurt op een gebruikersvriendelijke manier, dus zonder dat je de pagina verlaat. Vaak zie je wat meer afbeeldingen van het artikel, een korte omschrijving en heb je de mogelijkheid om het artikel direct in je winkelmand te plaatsen.

Waarom werkt de quick view zo goed?
Op de eerste plaats omdat het een gebruiksvriendelijke optie is; je kunt snel meer informatie krijgen van het artikel om te bepalen of je het wilt bestellen of niet. Zo niet dan ga je eenvoudig verder met de overzichtspagina om een ander artikel te bekijken.

Op de tweede plaats is deze benadering erg sterk omdat zeovereenkomt met de manier waarop in fysieke winkels wordt gewinkeld. Vergelijk het maar: je komt een kledingwinkel binnen op zoek naar een broek. Je loopt naar het rek met de broeken. Je bekijkt het rek met broeken (= de overzichtspagina), pakt een broek die je leuk vindt uit het rek en bekijkt de broek (= de quick view). Als het niet bevalt hang je de broek terug. Vervolgens pak je een andere broek (= weer de quick view). Je kijkt naar de maat en de kleur en besluit de broek mee te nemen. Vervolgens pak je nóg een andere broek (quick view). Ook deze broek vind je leuk, maar er is twijfel. Je wilt meer informatie en besluit de verkoper een aantal vragen te stellen over de maat en de stof (= doorklikken naar de productdetailpagina).

Vier voorbeelden van quick view in fashion

1) H&M
De website van H&M heeft onlangs een restyle gekregen en maakt gebruik van de laatste inzichten op het gebied van productpresentatie en usability.

Bij H&M wordt de quick view 'quick shop' genoemd. Zodra je met de muis over een afbeelding gaat, verschijnt de button:



Na kllikken verschijnt de quick view pagina met extra informatie over het artikel:



Het tonen van relevante artikelen zit bij H&M verborgen achter een knop die niet goed opvalt. Voor de rest ziet het er goed uit, de achtergrond wordt iets donkerder waardoor de quick view zelf goed opvalt en dat geeft rust. Je kunt zelfs artikelen direct virtueel passen in de paskamer.

2) Zappos
Bij Zappos is de quick view op een originele en leuke manier ingevoerd:



Zappos kiest ervoor om de achtergrond niet te vervangen, wat H&M wel doet. Hierdoor wordt het wat onrustig en het maakt de navigatie onduidelijker. De overzichtspagina blijft zo wel goed in beeld. De variant is dat je met de pijltjes, links, rechts, naar boven, naar beneden over de overzichtspagina kunt 'scrollen' en op deze manier alle artikelen snel kunt bekijken.

Er zijn echter ook veel artikelen die geen quick view hebben. Dan moet je de knop ook niet laten zien:



3) Foot Locker
Foot Locker duidt op de aanwezigheid van quick views via een button met tekst en een vergrootglas.



Op de quick view pagina wordt ook de gemiddelde productbeoordeling getoond (mits aanwezig):



4) Wehkamp.nl
Ook de marktleider in Nederland maakt gebruik van quick view. Dit wordt alleen met het symbool van een vergrootglas duidelijk gemaakt. Alleen een vergrootglas geeft de indruk dat een grotere afbeelding kan worden getoond of kan worden ingezoomd en dit is hier niet het geval. Beter was het om ook een tekst te plaatsen als 'snel bekijken':



Ook bij Wehkamp.nl wordt de achtergrond helaas niet vervaagd:



Belangrijkste kenmerken
De belangrijkste kenmerken van de quick view zijn, op de overzichtspagina:

  • Snel en zonder naar een andere pagina te gaan, meer informatie bekijken van een artikel
  • Snel kunnen doorgaan met shoppen op de overzichtspagina
  • Op de overzichtspagina duidelijk maken dat de quick view is te gebruiken d.m.v. een knop of link.

De belangrijkste kenmerken van de quick view zijn, op de quick view pagina zelf:

  • Een grotere afbeelding kunnen bekijken, en/of kunnen inzoomen
  • Meerdere afbeeldingen en/of video kunnen bekijken
  • Omschrijving van het artikel
  • Door kunnen klikken naar meer informatie
  • Mogelijkheid om het artikel in de winkelmand te plaatsen of aan de verlanglijst toe te voegen
  • Optioneel: bijpassende artikelen tonen
  • Optioneel: delen op sociale media
  • Optioneel: beoordeling tonen

Conversie?
De  quick view is een handige en gebruikersvriendelijke manier om artikelen snel te kunnen bekijken. Het helpt de consument beter in het kiezen van het juiste artikel door de beleving van de fysieke winkel te benaderen. Of het ook conversieverhogend werkt omdat consumenten minder snel afhaken is nog niet duidelijk. Duidelijk is wel dat we de quick view op steeds meer websites zullen tegenkomen.

Marco Flapper is accountmanager e-commerce bij Eperium. Dit artikel verscheen eerder op E-commerceblog.nl, het weblog van dat bureau.