Twinkle | Digital Commerce

‘Facebook commerce is een grote flop’

2017-05-27
180101
  • 1:36

De eerste generatie van winkels binnen Facebook zijn totale flops, dat rapporteert Bloomberg. Gamestop, JC Penney, Nordstrom en Gap hebben allemaal een winkel binnen Facebook geopend en weer gesloten in het afgelopen jaar.

De winkels hebben niet geleid tot significante omzet en daarbij suggereren de bronnen van Bloomberg dat een bedrijf beter af is met een goede website voor e-commerce dan een Facebook-store. Ashley Sheetz, verantwoordelijk voor marketing en strategie bij Gamestop: ‘We hebben niet de ROI gekregen die we nodig hadden van de Facebook-markt, dus we hebben de winkel vrij snel weer gesloten. Voor ons is het een manier om met klanten te communiceren over aanbiedingen en niet een plek om te verkopen.’

Verdienmodel
Facebook is naar verluidt op zoek naar een 100 miljard dollar taxatie voor zijn beursintroductie . Maar de huidige gang van zaken ondersteunt deze waardeschatting niet. Om deze waarde te behalen, moet Facebook uit meer dan alleen maar advertenties geld zien te verdienen. Nu is de theorie dat bedrijven afhankelijk zullen zijn van het gebruikersbestand van Facebook waardoor het sociale netwerk deze bedrijven kan gaan belasten. Zynga, bijvoorbeeld, bouwde een enorme business op en op een dag zei Facebook: geef ons 30 procent. In theorie zou F-commerce ook onderdeel zijn van het verdienmodel, maar dat is het (nog) niet.

Starbucks
Waarom is F-commerce een flop? Chris Dixon, CEO van Hunch, verklaart het vrij kort en bondig op Twitter: ‘Facebook is like Starbucks where everyone hangs out but no one ever buys anything.

Nu zijn dit pas de eerste pogingen tot handel via Facebook. En het lijkt erop dat het grote probleem is dat bedrijven hetgeen zij hebben op hun website repliceren op Facebook. Het is nog steeds mogelijk dat iemand een manier vindt om een e-commerce experience te laten werken binnen Facebook door het af te laten stemmen op de sterkte punten van het sociale netwerk.

Bron: Businessinsider.com