Twinkle | Digital Commerce

Welke beelden delen lekker? Tips & tricks voor beeldoptimalisatie

2017-05-27
180101
  • 4:07

Een beeld heeft pas waarde als we er daadwerkelijk iets mee doen. Marije Brom van Jungle Minds geeft tips & tricks om beeldcontent te optimaliseren en zo de deelbaarheid op sociale media te verbeteren.
 

Tekst: Marije Brom
 
Uit een onderzoek van GlobalWebIndex over Facebook gebruikers blijkt dat 80 procent beelden uploadt en deelt. De explosieve groei van platforms als Pinterest, Instagram en Tumblr laat zien dat het delen van beelden niet alleen op Facebook gebeurt, maar dat er een ware trend aan de gang is. Beelden worden daarom steeds belangrijker om je als merk, product of organisatie te profileren bij je doelgroep. Als bedrijf kan je hierop inspelen door beelden te creëren die mensen graag willen delen. Daardoor wordt de vindbaarheid en zichtbaarheid van je merk, product of organisatie vergroot. Maar wat zijn beelden die mensen graag delen?

Waarom zijn goede beelden belangrijk?
Trendvorspeller Li Edelkoort bevestigde het nogmaals een aantal weken geleden in Zomergasten: het ‘ik-tijdperk’ is voorbij. Het gaat om het ‘wij’ en om de community waar het ‘ik’ aan deelneemt. Hetzelfde geldt ook voor het gebruik van media content. Content wordt niet alleen meer gebruikt voor persoonlijk vermaak. Mensen zijn volop op zoek naar content die hen profileert binnen de eigen community en die anderen inspireert en daarmee de verbindingen binnen het eigen netwerk versterkt. En daar gaat het mensen om: het versterken van de verbindingen binnen de eigen community. Maar al te graag delen wij beelden die anderen beïnvloeden, inspireren en het liefst tot actie aanzetten. Als jij als bedrijf op deze behoefte kan inspelen laat je zien dat jij je doelgroep begrijpt. Andersom waardeert en accepteert de doelgroep jou als merk sneller en is hij meer bereid om daadwerkelijk de conversatie aan te gaan. Geef content in de vorm van beelden en 1+1 = 3.

Welke beelden delen mensen graag?
Voordat mensen beelden delen, gaan ze eerst op zoek naar beelden die hen voeden in een bepaalde informatiebehoefte op een bepaald moment. Mensen delen vervolgens content, en daarmee ook beelden, die voor hun relevant zijn. Relevantie kan worden gecreëerd op basis van de volgende elementen:

1. Beelden die mensen emotioneel raken .
In het bijzonder doet het grappige segment het goed, mensen houden ervan vermaakt te worden.



2. Beelden die de identiteit en individualiteit (binnen de community) benadrukken
Het gaat in principe niet om wat het beeld vertelt, maar wat het beeld over onszelf vertelt. Dus als ik graag gezien wil worden als de vrouw die goed kan koken, zal ik eerder beelden delen die te maken hebben met gerechten en eten.



3. Beelden die ons op één of andere manier verrassen
Beelden die mensen op een andere manier naar de werkelijkheid laten kijken of out of the box zijn, werken inspirerend.



4. Beelden die ons iets leren
Denk aan beelden die een verhaal vertellen en do it yourself beelden.



5. Beelden die ons laten reflecteren
Eigenlijk zijn dit beelden die een eigentijdse variant zijn op onze tegeltjeswijsheden. Dit zijn spirituele beelden, hoopgevende beelden, beelden die een bepaald gevoel bevestigen of beelden die een gevoel van empowerment geven. Ze moeten in ieder geval het idee geven dat zij hun community daadwerkelijk iets geven en bijdragen aan het in perspectief zetten van het leven.



6. Beelden met een bepaalde nieuwswaarde
Dit zijn beelden die een bepaalde actualiteit benadrukken. Maar het kunnen ook beelden zijn die uiten hoe een grote groep mensen zich op een bepaald moment voelt.



7. Beelden van mensen die inspireren
Dit zijn niet per se bekende mensen. Voorwaarde is dat het mensen zijn met een duidelijke missie en dat ze authentiek aanvoelen. Het beeld moet duidelijk laten zien vanuit welke waarde de desbetreffende persoon zijn leven leidt.



Praktische zaken: maak het mensen makkelijk
Naast deze tips is er ook nog een aantal praktische zaken waarmee je rekening moet houden om zoveel mogelijk beelden gedeeld te krijgen. Mensen hebben geen zin om veel moeite te doen. Zorg daarom voor share icoontjes bij een afbeelding en plaats een relevante titel bij de afbeelding, zodat mensen de boodschap sneller begrijpen. Het wordt ook steeds populairder om korte quotes in een beeld te plaatsen. Doe dit alleen wanneer dit het beeld versterkt. Houd ook rekening met wanneer je doelgroep de sociale media bezoekt. Werkende mensen zullen vaker ‘s ochtends rond negen uur hun Facebook checken en scholieren doen dit meestal ‘s middags rond vier uur, op een verloren moment.

Conclusie
De bovenstaande elementen moet je niet los van elkaar zien. Beelden van mensen die inspireren zijn meestal gebaseerd op een bepaalde emotie en tegeltjeswijsheden kunnen ons out of the box laten denken. De bovenstaande tips moeten gezien worden als kapstok die houvast geeft om beter na te denken over wat voor soort beelden mensen inspireren of tot actie aanzetten. Het is goed de vraag te stellen of het beeld voldoet aan één of meerdere van de bovenstaande elementen. Tenslotte: stel van te voren een duidelijke social media strategie op en bedenk welk verhaal je wilt vertellen. Laat met beelden zien dat jij je doelgroep begrijpt!

Marije Brom is Research Consultant bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.