Het aantal faillissementen onder verkopers op afstand neemt toe en ook om andere redenen houden webwinkeliers ermee op. De Kamer van Koophandel telde dit jaar meer stoppers dan starters tot nu toe, een trendbreuk.
Van begin dit jaar tot begin vorige week is 54 keer een faillissement van een verkoper op afstand uitgesproken, 15 procent meer dan in de eerste tien maanden van vorig jaar. Toen gingen 47 ondernemers in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’ failliet, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Ze zijn aan Twinkle verstrekt door Faillissementsdossier.nl.
Ieder jaar meer
Het aantal faillissementen onder webwinkeliers is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid, net als het aantal starters overigens. In 2009 gingen in totaal 30 verkopers op afstand failliet, in 2010 waren het er 39. Vorig jaar werd uiteindelijk 55 keer faillissement uitgesproken, een ‘record’ dat dit jaar meest waarschijnlijk wordt gebroken.
Meer stoppers dan starters
Slechts een fractie van het aantal verkopers op afstand staakt zijn activiteiten vanwege een faillissement. De Kamer van Koophandel houdt het totale aantal stoppers ook bij. Uit onderstaande figuur blijkt dat het aantal stoppers het aantal starters dit jaar overcompenseert, in ieder geval tot de zomer:
Het aantal bij de KvK geregistreerde verkopers op afstand neemt voor het eerst sinds jaren af. Ter vergelijking: vorig jaar kwamen er per saldo nog 3.600 verkopers op afstand bij.
Ik weet uit ervaring dat je als klant ook behoorlijk gedupeerd kan worden door webwinkels die failliet gaan... Ik heb http://webwinkelchecker.nl/ gemaakt om andere mensen die vervelende ervaring te besparen.
Kwaliteit over kwantiteit, blijft een terugkerende les. In den beginne dacht iedereen makkelijk over 'even' een webwinkel starten. We krijgen ze nog steeds over de vloer: klanten die even een webwinkel willen en of wij dan niet kunnen zorgen dat bestellingen direct worden afgehaald bij hun leverancier en afgeleverd bij de klant ;-)
Een webwinkel is meer dan een extra filiaal, het is een extra filiaal met voor het mkb een compleet nieuwe werkwijze. Starters die vanuit huis werken lopen meestal stuk zodra ze succesvol worden omdat ze niet voorbereid zijn op professionele bedrijfsprocessen die noodzakelijk zijn bij groei.
normale gang van zaken, als er aan de boom gerammeld wordt, blijven alleen de goede appels hangen. veel webshops hebben geen eigen voorraad, zijn slecht bereikbaar en worden part-time gerund. dit kan in de huidige economie niet meer. let als consument erop hoelang de webshop al bestaat, is er een keurmerk etc etc.
Veel webwinkeliers hebben ook een hele uitdaging voor zich. Het is niet makkelijk om snel gericht traffic naar je shop te loodsen. Online adverteren is voor kleinere spelers de laatste jaren enorm duur geworden (bij grote spelers is de CPC juist gedaald omdat deze meer volume-macht hebben). Daarbij zie ik dat ze vaak dezelfde fouten maken: teveel proberen aan te bieden en te weinig aandacht voor SEO en conversie. De producten worden vaak aangeboden via afbeeldingen en zeer summiere teksten en dat werkt zowel voor zoekmachines als voor potentiele klanten niet.
@paul
ik zou eerst je eigenwesite eens ano 2012 maken om wat meer vertrouwen te wekken.
@Thijs
jij bent een gewoon een spammer
Het is nu tijd om het kaf van het koren te scheiden, helemaal niet erg dat dit nu aanstaande is.
De kleine en vaak weinig professionele webwinkels zijn als eerste aan de buurt in deze shake out ronde Ik denk, echter wel gevolgd door de middelgrote webwinkels die niet meer kunnen bieden in assortiment, prijs en service als de rest. Deze ratrace is door niemand te winnen, of je hebt erg diepe sakken. Net als in de "echte" wereld zullen op ten duur alleen die overleven, die de klanten voelbare meerwaarde kunnen bieden.
Je ziet dat de meeste oude postorderbedrijven (Neckermann & Co.) het allang tegen de nieuwe puur players hebben afgelegd. Ik denk dat ook een heleboel (grote) retailers het zullen afleggen omdat ze niet in staat zijn hun business echt te veranderen - en dat is veel meer dan alleen maar een (online) kanaal erbij te pakken.
Anno 2016 is de harde strijd nog steeds gaande onder de webwinkeliers. Gezien de leegstand in de winkelstraten, hebben de online winkels het toch beter voor mekaar