Twinkle | Digital Commerce

‘Same day delivery bovenaan de agenda van Amerikaanse retailers’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:50

Het Amerikaanse retaillandschap is afgelopen jaar sterker veranderd dan ooit tevoren. Grenzen tussen online en offline retail smolten zienderogen en alle ketens in de VS denken op zijn minst na over same day delivery, al dan niet via click & collect.
 
Dat zei Vicky Cantrell van Shop.org, de Amerikaanse belangenvereniging voor online retailers, vanochtend in Barcelona. Shop.org is onderdeel van de National Retail Federation en als partner betrokken bij de organisatie van de Global E-commerce Summit in de Catalaanse hoofdstad.

Afhaalbalies
Ervaringsdeskundige Cantrell benoemde enkele grote trends in de Amerikaanse retail, waarvan same day delivery het eerst en meest uitgebreid aan de orde kwam. ‘Begin vorig jaar was het nog echt iets nieuws. Een jaar later was dagbezorging onderwerp van gesprek bij alle retailorganisaties. Walmart en Best Buy spelen een voortrekkersrol hierin en afhaalbalies zijn in veel winkels het eerste wat je ziet bij binnenkomst. Dat wil overigens niet zeggen dat same day delivery voor elke partij een goeie optie is. Je moet accurate voorraadinformatie bieden als je het vanuit winkels wil faciliteren. Een klant die een pakketje laat klaarleggen kun je echt niet teleurstellen. Bovendien moet je omgaan met grote fluctuaties in online bestellingen van bepaalde producten uit je winkel.’

Amazon
Cantrell stipte aan dat ook online spelers als Amazon en eBay werk maken van same day delivery: ‘Amazon bouwt magazijnen like crazy om het in meer regio’s aan te kunnen bieden. Behalve in meer warehouses investeren ze in relaties met lokale koeriersbedrijven en niet te vergeten in kluisjes voor click & collect (AmazonLockers, red).

Metatrends
Cantrell noemde curatie, mobile, omnichannel en globalisatie als andere metatrends in de Amerikaanse retail. Ze ging bij de nadere uitleg onder andere in op het belang van hyper personalisation, waarbij  winkelbezoekers mobiele coupons toegestuurd krijgen als ze in een winkel bijvoorbeeld een bepaald display passeren. Ook besprak ze de ontwikkeling van dedicated tablet apps voor winkelpersoneel, die realtime inzicht kunnen bieden in de gedragingen en behoeftes van klanten. Price matching, het automatisch aanpassen van prijzen aan die van concurrenten is een ander belangrijk Amerikaans thema volgens Cantrell: ‘Daar is iedereen mee bezig en het is ook echt iets met mondiale impact.’