Gisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpufGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpufGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpufGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpufGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpufGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyybGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpuf
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dGisteren voelde ik me even ‘onze man in Brussel’. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie. Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omni-channel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, parlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze Man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens – met 1 op de 5 transacties gaat weligers verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door Retailer te laten betalen.
4. Informatie gebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cybersecurity, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, broadband en internet access, online payments en over VAT.
Onze Man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen. Onze Man in Brussel verheugt zich dagelijks op realisatie van deze droom!
MEP Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte Onze Man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectie geschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze Man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer Onze Man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
- See more at: http://wijnandjongen.nl/onze-man-in-brussel/#sthash.V8DLZyyb.dpuf
Even voelde ik me gisteren voelde 'onze man in Brussel'. Namens Ecommerce Europe mocht ik de Europese e-commerce cijfers presenteren aan Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie.
Gastheer EuroCommerce, de koepelorganisatie van de detailhandel, organiseerde vandaag een workshop over cross-border e-commerce. Ecommerce Europe is lid van EuroCommerce. Hoogtepunt van de dag was de bijdrage van de Deense omnichannel retailer Illums Bolighus, die ten overstaande van public affairs vertegenwoordigers, Europarlementariërs en medewerkers van de Europese Commissie de uitdagingen schetste van een cross-border retailer.
Onze man in Brussel heeft ze even samengevat:
1. Fraude en gedoe met online betalen over de grens: met 1 op de 5 transacties gaat iets verkeerd!
2. Retouren: hoe moet dat nou met gebruikte goederen, die niet meer te verkopen zijn?
3. Kosten van retouren: het kan niet uit om retourkosten door de retailer te laten betalen.
4. Informatiegebrek over zaken doen in andere, nieuwe landen.
Digitale agenda
Harrie Temmink, Deputy Head of Unit Online & Postal Services, legde op heldere wijze uit hoe de Europese Commissie invulling geeft aan de uitvoering van Eurocommissaris Kroes’ Digitale Agenda. En dan passeert de hele online keten de revue; over vertrouwen, cyber security, cloud computing, de consumers right directive die nu wordt geïmplementeerd, over de contract sales law, breedband en internettoegang, online payments en over btw-regels.
Onze man in Brussel voelde zich als een vis in het water, want het zijn de onderwerpen waar Ecommerce Europe zich dagelijks over buigt. Temmink: 'Uiteindelijk moet de implementatie van de Digitale Agenda leiden tot een mooie, grote digitale interne markt, waar iedereen veilig en vertrouwd online kan shoppen, in je eigen land, maar bovenal ook over de grens heen.' Onze man in Brussel verheugt zich dagelijks op de realisatie van deze droom!
Digitale revolutie
Europarlementariër Pablo Arias Echeverria onderkende gelukkig dat er van een digitale interne markt gewoonweg nog geen sprake is. Dat betreurt hij, niet in de laatste plaats omdat hij van mening is dat het Europese Parlement hierin te kort schiet. Arias vergelijkt de digitale revolutie met de industriële revolutie. De uitweg uit de huidige crises is ‘digitaal’ in zijn beleving. Een nieuwe Europese Commissie zal zich hier vanaf 2015 over moeten gaan buigen.
Privacy en de regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het domein van Marie Hélène Boulanger, Head of Data Protection. Hoewel vreselijk belangrijk en informatief, haakte onze man in Brussel hier enigszins af. Boulanger schetste namelijk de dataprotectiegeschiedenis vanaf 1995, wat niet alleen bij mij tot zware oogleden leidde.
Gewoon gewoon
Rond de klok van vieren was het tijd om weer terug naar Nederland af te reizen. Vol inhoudelijke bagage en een goed hernieuwd inzicht in het grote belang van goede public affairs in Brussel voor webwinkels. Onze man in Brussel keerde tevreden huiswaarts, tikte thuis nog even aan zijn blog toen-ie al lang niet meer onze man in Brussel was, maar gewoon, gewoon.
Succes voor onze man in Brussel!
Zonder meer is er nog veel te verbeteren aan de omstandigheden van de internationale e-commerce handel. Hulde aan iedereen die er iets ten goede kan veranderen. Maar laat ons niet de algemene problemen van het verkopen op afstand naar voren brengen en daardoor de zicht op de echt serieuze uitdagingen vertroebelen. Eén op de vief betalingen gaan mis? Dan zal ik wel naar een andere payment service provider gaan kijken. Het kunnen en moeten omgaan met gebruikte retourgoederen is ook op nationaal niveau een uitdaging. De kosten voor de retouren bij de klant leggen omdat ze niet op te brengen zijn door de retailer? Mag je best doen, maar de markt is intussen verziekt omdat iedereen toen en vandaag zo dringend nodig zonder retour en verzendkosten moest verkopen. Voor altijd een gemiste kans dus. Informatiegebrek over zaken doen in andere landen? Volgens mij staan de landenexperts in de rij om te helpen, of moet dat de taak zijn van de EU commissie? Overal dezelfde regels? Prima, maar ga dan ook niet zeuren als Europa ook op andere terreinen met centraal opgelegde regels de Nederlandse specifica of vaderlandse gevoelens van wij maken de dienst hier zelf wel uit over het hoofd ziet. Alle kansen dus voor Thuiswinkel.org en de internationale lobby om de finger op de grote zere plekken te leggen.
De groeten en succes verder Wijnand!