Twinkle | Digital Commerce

Otto stopt verspreiding modemagazine

2017-11-08
180101
  • 1:13

Na drie edities is Otto gestopt met het drukken en versturen van MyLife. Het modemagazine werd sinds afgelopen najaar verzonden naar ongeveer een half miljoen Duitse vrouwen. Otto zegt redactionele content voortaan vooral online te willen brengen.

De introductie van MyLife werd eind vorig jaar nog gezien als een bewijs voor het bestaansrecht van contentmarketing op papier. Het magazine liet zich goed vergelijken met andere damesbladen uit de kiosk, oordeelde Etailment destijds. Persoonlijke Home-Storys von Prominenten waren bijvoorbeeld onderdeel van de bladformule. Sylvie van der Vaart debuteerde in die rubriek.

Ambitie
Otto ontwikkelde het magazine samen met de Burda Creative Group, met de ambitie om in ieder geval zeven edities van circa tachtig pagina’s uit te brengen. Maar er zullen geen nummers meer van de drukpers rollen. Ook de gratis MyLife app is niet meer te downloaden, constateert Etailment vandaag.

Inspelen
Otto blijft met bureau Burda samenwerken op het vlak van redactionele content. Daarbij zal het zich concentreren op het online kanaal, meer specifiek op weblogs. Een voordeel daarvan zou zijn dat ‘sneller, meer trefzeker en actueler’ kan worden ingespeeld op trends en andere ontwikkelingen in de mode.

Zalando
Otto-concurrent Zalando, ook uit Duitsland, bracht in het voorjaar van 2011 voor het eerst een eigen magazine uit op zijn thuismarkt. Later dat jaar startte de online pure player met distributie van een magazine in het Nederlands.