Twinkle | Digital Commerce

Facebook doet stap terug in eigen fysieke cadeauservice

2017-05-27
180101
  • 1:10

Facebook zet een stap terug in zijn e-commerce ambities. Het sociale medium versobert zijn Amerikaanse dienst Facebook Gifts, waarbij consumenten via Facebook fysieke cadeaus voor hun vrienden konden kopen en versturen.

Facebook Gifts werd vorig jaar september gelanceerd in de Verenigde Staten, met honderd aangesloten verkopers. De Amerikaanse vaktitel Internetretailer.com noemde Facebook Gifts toentertijd ‘the social network’s broadest e-commerce initiative to date’. Nu blijkt dat er vanuit de consument te weinig interesse is voor het aanschaffen van fysieke cadeauproducten via Facebook, heeft het bedrijf besloten de dienst te versoberen.

Cadeaukaarten
Via Facebook Gifts kunnen vanaf volgende week alleen nog fysieke cadeaukaarten worden gekocht en worden verstuurd naar vrienden. ’Sinds de lancering van Facebook Gifts was ruim 80 procent van alle gekochte producten een cadeaukaart’, vertelt een woordvoerder van Facebook aan Internetretailer.com. ‘Dus zetten we bij Gifts nu in op het aanbieden van Facebook Cards, die straks bij meer retailers ingewisseld kunnen worden.’ De kaart is te hergebruiken en kan bij zowel offline als online aangesloten retailers worden uitgegeven.

Social gifting
Of Facebook Gifts ook buiten de VS zal worden gelanceerd, blijft onduidelijk. Facebook is in ons land al met de cadeauservices DropGfits, Wrapp en Pleasants aanwezig. Anders dan Facebook Gifts gaat het bij deze initiatieven om social gifting, waarbij contacten samen geld inleggen voor een cadeau.