Twinkle | Digital Commerce

Jingdong: focus op marktplaats om concurreren Alibaba

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:41

Jingdong, een van de grootste spelers op de Chinese e-commerce markt, wil directer de concurrentie aangaan met het dominante Alibaba. Het bedrijf heeft als doel om het aandeel van zijn marktplaats, waarop ook andere retailers kunnen verkopen, te vergroten.

Jingdong werd in 2004 gelanceerd als een webshop voor consumentenelektronica. In 2010 startte het bedrijf met een ‘plan of open platform’ (POP)-marktplaats waarop andere retailers hun producten kunnen verkopen. Het bedrijf, dat volgens Internet Retailer na Alibaba de grootste Chinese e-commerce speler is, zegt al meer dan zestig miljoen geregistreerde leden te hebben en bijna tienduizend retailers te hebben aangetrokken om te verkopen op de marktplaats van JD.com (voorheen 360Buy.com).

POP-marktplaats
De Chinese ecommerce speler wil nu directer de strijd aan gaan met concurrent Alibaba door zich te focussen op het uitbouwen van zijn POP-marktplaats. Alibaba is op deze markt aanwezig met het in 2008 opgerichte handelsplatform Tmall. Momenteel representeert de POP-marktplaats 20 procent van de totale jaaromzet (9,63 miljard dollar in 2012) van Jingdong . In 2015 moet dit 50 procent zijn, zegt oprichter en CEO Qiangdong Liu (foto).

Dominantie
Jingdong heeft hier een flinke slag te slaan, aangezien Alibaba verantwoordelijk is voor zo’n 90 procent van de totale omzet uit verkoop via online marktplaatsen in China. ‘Het is geen goed teken als één platform een marktaandeel heeft dat groter is dan 50 procent’, zegt Liu, waarbij hij doelt op Alibaba. ‘Jingdong ziet de POP-marktplaats als de belangrijkste inkomstenbron in de toekomst en wij hopen dan ook meer klanten en retailers te trekken.’

Alibaba Group
Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal een winst geboekt van 680 miljoen dollar, ofwel ruim een half miljard euro. De omzet groeide tot 1,38 miljard dollar, 71 procent meer dan die in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat bleek uit de twee weken geleden gepubliceerde cijfers van Yahoo, dat voor 24 procent eigenaar is van de Alibaba Group. Eerder speculeerden analisten erop dat Alibaba 50 miljard euro zou kunnen ophalen met een beursgang.