Webwinkeliers hebben een geheel andere kijk op een ‘snelle levering’ van de bestelling dan hun klanten. Daarmee lopen de webwinkeleigenaren vooruit op de wensen van consumenten, stelt het distributiebedrijf Manna Distribution Services, dat onderzoek deed naar de bezorgwensen van consumenten en e-retailers.
Het Amerikaanse Manna Distribution Services ondervroeg duizend online shoppers naar hun idee over wat een snelle levering is. 39,7 Procent antwoordde als het pakket in één tot drie werkdagen wordt bezorgd. De overige shoppers namen ook genoegen met drie tot zeven werkdagen.
Hoe anders is het idee van de duizend ondervraagde webwinkeliers. Een meerderheid (60 procent) definieert een levering binnen drie werkdagen als 'snel'. 30,6 Procent van deze groep zou het zelfs graag in twee dagen doen.
Verwacht te ontvangen
Als het gaat om in hoeveel dagen de klant verwacht zijn bestelling te ontvangen, dan spreekt 73,3 procent van de consumenten over een levering binnen vijf werkdagen. 18,5 Procent geeft aan dat zij het pakket binnen vijf tot zeven werkdagen willen ontvangen en 8,2 procent noemt zeven tot tien werkdagen.
Verwachte snelle levering
Het distributiebedrijf ondervroeg consumenten ook naar wat zij van webwinkeliers verwachten met betrekking tot een ‘snelle levering’. Hier kwamen ongeveer dezelfde antwoorden uit als op de vraag over de wens van de klant: 72,4 procent verwacht dat webwinkeliers het mogelijk maken om pakketten binnen vijf werkdagen af te leveren bij de klant, 17,8 procent gaf vijf tot zeven dagen aan en 9,8 procent verwacht dat e-retailers het mogelijk maken om binnen zeven tot tien dagen te leveren.
Tijdsdruk
‘De tijdsdruk op webwinkeliers is tegenwoordig moeilijk te verlichten’, laat Manna weten. Alan Meehan, president en CEO van Manna Distribution Services zegt: ‘De trend voor een steeds snellere levering gaat door voor consumenten. Dit zien we als we hun online shopgewoontes van de afgelopen jaren analyseren. Zij zijn geconditioneerd door het internet en door de media om een vrijwel directe levering op elk moment te verwachten van webwinkeliers.’
Ik betwijfel wel een beetje hoe representatief dit onderzoek is. In mijn beleving zijn consumenten veel meer op 'snel snel' gericht. Wellicht dat het ook met leefstijdsdoelgroepen te maken heeft.
Omdat je als consument verwend wordt bij grote winkels met 'voor 10 uur besteld, morgen in huis' ga je ook bij de kleine online winkels dit soort tijden verwachten.
De snelle levering is in de loop de tijd ook een prijskwestie geworden. bij sommige leveranciers moet je een paar weken wachten, maar is de prijs lager.
Raar verhaal cq raar onderzoek.
Ik sluit me aan bij Peter: "snelle levering" is voor mij "voor 18:00 besteld, morgen geleverd". En "voor 22:00, morgen geleverd" is voor mij verbazingwekkend snel.
Enne: het dan wel nakomen. Dat is superbelangrijk.
Als ik ergens tegenkom "levertermijn 5 werkdagen", dan zoek ik verder. Enige uitzondering: dealextreme. Daar duurt levering 2 weken, maar daar staat een dump-prijs tegenover.
De (soms) extreme focus op snel leveren, is tamelijk typisch voor Nederland. Dit onderzoek moet daarom ook duidelijk in een internationaal perspectief geplaatst worden. Het zal ongetwijfeld representatief zijn voor wereldwijde e-commerce, maar zeker niet voor de Nederlandse e-commerce.Omdat Nederland als klein land nu eenmaal next day te beleveren valt in combinatie met een late order cut off tijd, is dit een belangrijk marketinginstrument voor Nederlandse werbshops geworden. In grotere regio's, of bij cross-border leveringen is deze next day strategie moeilijker staande te houden en blijkt dit aspect minder doorslaggevend voor de consument. Interessant wat voor effect deze marketingstrategie van sommige Nederlandse webshops gaat hebben op het succes van de cross-border concurrentie die een langere levertijd kent.
De vraagstelling is in dit onderzoek essentieel! Ik lees de tem "binnen 5 dagen" 1 dag levering valt hieronder, tenzij er ook een keuze 1 tot 3 dagen onder valt. indien van de 72-73% die deze keuze gemaakt hebben 100% op dat moment 1 dag in gedachte heeft dan zegt dit onderzoek niets. Tevens ben ik van mening dat meer dan 70% toch echt een heel hoog percentage is.
Daarnaast is dit een onderzoek welke ik zo snel heb kunnen lezen niet gericht is op de Nederlandse markt.
E.e.a. is tevens sterk afhankelijk van de productsoort welke verkocht wordt. Dat is in dit onderzoek helaas niet meegenomen en geeft daardoor een vertekend beeld.
Een aanvulling op bovenstaand artikel is de blogpost van Daan Koek van PostNL over de wensen van Nederlandse consumenten wat betreft levering van bestellingen. '86% van de consumenten kiest niet voor bezorging op de eerst mogelijke dag, maar dat de bezorging bij voorkeur zon drie dagen later gebeurt.' Helaas geen gegevens over hoe PostNL dit onderzoek heeft uitgevoerd.
@Marit
Hoogstwaarschijnlijk haalt PostNL de gegevens uit hun Mijnpakket module. Wat enkel gebruikt word door mensen die hun pakket of bij een afhaalpunt willen afhalen of juist op een later moment. Voor mij geld dat dit een zeer kleine groep is.
Dus ook deze cijfers zijn niet echt representatief voor de markt.
@ JP: daar heb je gelijk in. Was meer om even aan te tonen welke partij in NL hierover cifjers naar buiten brengt. Zoals ik ook al aangaf weet ik echter niet waarop PostNL's onderzoek gebaseerd is.
Het Amerikaanse onderzoek is trouwens wel representatief, alleen dan voor de Amerikaanse markt. Het onderzoek hebben we geplaatst om retailers na te laten denken over hun eigen standpunt ten opzichte van bezorging en die van hun klanten. Als er cijfers naar buiten komen over de Nederlandse markt, dan plaatsen wij die natuurlijk ook.
Ik vind het een bijzonder onderzoek met verrassende resultaten. Blijkbaar heeft de klant niet zoveel haast als wat ik als webwinkelier zou verwachten. In het stukje/onderzoek wordt helemaal niet meegenomen om wat voor soort artikelen het gaat. Volgens mij maakt dat heel veel uit.
Wij hebben een webwinkel met feestkleding en accessoires. Een groot deel van onze klanten wil het zo snel mogelijk omdat ze al snel het feestje hebben en natuurlijk last-minute nog een kostuum nodig hebben. Eén dag vertraging met Post-NL kan ons al een zeer teleurgestelde klant opleveren.
Dit artikel is misschien helemaal niet zo relevant voor Nederlandse webshops omdat het onderzoek waarschijnlijk alleen in de VS heeft plaatsgevonden. Ik neem aan dat de post daar niet overal binnen één dag kan bezorgen.