Twinkle | Digital Commerce

Webwinkels overvallen klant met kosten thuiskopieheffing

2017-11-11
180101
  • 1:20

Ruim een derde van de online verkopers van smartphones verwerkt de verplichte thuiskopieheffing niet in de gecommuniceerde prijzen. Pas later in het bestelproces worden de kosten, oplopend tot 6,05 euro, bij de klant in beeld gebracht.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. De bond keert zich tegen de late vermelding; ‘vaste’ kosten zouden in de aanbiedingsprijs inbegrepen moeten te zijn en niet pas later worden toegevoegd. 

Lokprijzen
Wehkamp.nl, Media Markt, Saturn, Neckermann.com, Expert en Hi noemen de heffingskosten pas mee bij de checkout. Kijkshop, Telfort en Vodafone tonen de thuiskopieheffing bij de tweede prijs in het verkoopproces. Ze ‘lokken klanten met een exclusief prijs’, oordeelt de Consumentenbond over de genoemde aanbieders. Uit de wet volgt dat artikelprijzen inclusief alle bijkomende, niet te vermijden kosten moeten worden vermeld.

Thuiskopieheffing
Sinds begin dit jaar moeten winkeliers behalve voor beschrijfbare cd's en dvd's ook voor bijvoorbeeld laptops, tablets en smartphones een bedrag als thuiskopieheffing afdragen. Het gaat om een heffing op apparaten waarmee consumenten een privékopie van muziek of video’s kunnen maken. De toeslag bedraagt 1,21 euro tot 6,05 euro per apparaat, afhankelijk van de opslagruimte.

Uit eigen zak
Eerder dit jaar bleek dat webwinkels het moeilijk vinden te bepalen hoe zij de thuiskopieheffing aan consumenten moeten doorberekenen. In veel gevallen betaalden de ondernemers de heffing uit eigen zak. Het specificeren van de thuiskopieheffing is overigens niet verplicht; de heffing kan ook worden verwerkt in de totaalprijs. Stichting de Thuiskopie ziet dit vermelden liever wel gebeuren, zodat iedereen kan zien waarvoor wordt betaald.