Twinkle | Digital Commerce

‘Affiliates laten ruimte op smartphones liggen’

2017-05-27
180101
  • 2:08

Veel affiliates laten ruimte onbenut om te groeien in het mobiele kanaal, meer specifiek smartphones. Opvallend is dat de best presterende Britse affiliates juist bovengemiddeld verdienen aan mobiel. ‘Maar over het algemeen is er sprake van een tekort aan innovatie bij publishers.’

Dat zei Kevin Edwards, strategisch directeur bij het Britse Affiliate Window, vanochtend op AFD Performance Based Marketing. In de Fabrique bij Utrecht liet de keynote speaker zien dat de grootste publishers van het netwerk allemaal minimaal een derde van hun omzet danken aan mobiel. Gemiddeld genereren affiliates uit de UK ‘slechts’ één op de vijf pond via mobiele devices, blijkt uit de Mobile Performance Barometer 2013 van het gelieerde Zanox. Conclusie: goed boerende affiliates hebben het mobiele kanaal al omarmd en plukken daar de vruchten van.

Weekend
Volgens Edwards maken veel affiliates fouten bij de doorvertaling van hun activiteiten naar het mobiele kanaal, waardoor ze minder presteren dan ze kunnen. Met een beetje meer aandacht voor de verschillende devices en browsers zou het rendement van hun inspanningen fors omhoog kunnen gaan. ‘Uit de Online Performance Marketing Study 2014, een groot onderzoek dat we hebben uitgevoerd met het IAB en PwC, bleek onder andere dat de mobiele conversie in het weekend flink oploopt. Het inspelen op dit soort pieken biedt grote kansen voor affiliates’, voegde hij toe.

Conversie per device
Uit de OPM-studie kwam naar voren dat de conversie op smartphones weliswaar omhoog kruipt, in de richting van 3 procent, maar dat die nog altijd zo’n twee procentpunten lager ligt dan die op tablets, waarbij de iPad aanmerkelijk beter scoort dan Android devices. Ook de gemiddelde orderwaarde is hoger op de Apple-tablet. Overall is de conversie van tablets die van desktops overigens voorbijgestreefd in Groot-Brittannië. 

Toppublishers en mobiel
Na de presentatie van Edwards besprak zijn collega Hatice van Leeuwen, senior mobile & emerging channel specialist bij Affiliate Window, enkele geslaagde mobiele affiliate-initiatieven met mobiel, waaronder Stylect, ‘de Tinder voor shopping’. Ook wees ze op mogelijkheden om online gedrag te koppelen aan winkelaankopen, door vouchers te verstrekken na het invullen van een bankrekeningnummer online: ‘Op basis van de pin-gegevens in de winkel tracken we het gebruik van de voucher. Het kortingsbedrag wordt direct teruggestort op de rekening van de gebruiker, of als cashback bijgeschreven.’

Mobiele tips voor affiliates
Van Leeuwen sloot haar presentatie af met enkele tips voor affiliates. Ze raadt hun vooral aan om alleen adverteerders te promoten die zelf mobile friendly zijn. ‘Doe niet aan knip- en plakwerk voor mobiel’, voegde ze eraan toe, ‘en zorg dat je de juiste key performance indicators en businessmodellen gebruikt.’