Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe functies binnen Google AdWords: een overzicht

2017-05-28
180101
  • 4:28

In april heeft Google een aantal aankondigingen gedaan over wijzigingen in Google Analytics en Google AdWords. Hierbij zijn er een aantal nieuwe functies voor Google AdWords aangekondigd, is de Keyword Planner uitgebreid met een aantal nieuwe mogelijkheden en is de terminologie in Google Analytics aangepast. In dit artikel een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Tekst: Jaap Melchels en Michiel Knuiman

Google AdWords-aankondigingen
Het werd op zijn officiële blog veelbelovend aangekondigd: op 22 april zouden liefst tien nieuwe functies voor Google AdWords bekend worden gemaakt middels een livestream (video). Hoewel het interessante nieuwe functies zijn, waren de meeste nieuwe functionaliteiten niet zo sensationeel als verwacht. De drie belangrijkste punten op een rij.

1. Nieuwe advertenties voor apps
Volgens Google worden meer dan 80 procent van de gedownloade apps maar eenmalig gebruikt en vervolgens verwijderd. Klanten zijn meestal op zoek naar het oplossen van een probleem met apps. Google heeft dan ook nieuwe functies toegevoegd voor het promoten van apps in Google AdWords. Zowel in zoekadvertenties als in het display netwerk en op Youtube. Klanten kunnen getarget worden op basis van hun gedrag, zoals de apps die ze gebruiken, de mate van gebruik en in-app aankopen.

2. Uitgebreidere rapportages
Voor een retailer die zowel online als offline actief is, is het lastig om transacties te meten die in de stenen winkel plaatsvinden als gevolg van de online inspanningen. Google erkent het belang van een zo inzichtelijk mogelijke rapportage en is gestart met het ontwikkelen van een oplossing voor het meten van offline transacties. Daarnaast worden een aantal functies in AdWords geïntegreerd voor betere visuele rapportages. Zo hoeft u data niet meer te exporteren naar Excel om draaitabellen of grafieken te maken. Met behulp van drag & drop kunnen rapportages gemakkelijk gecreëerd en aangepast worden.

3. Drafts en experimenten
Een erg interessante, nieuw aangekondigde functie is het creëren van draft-campagnes en experimenten. In een dergelijke campagne kunt u aanpassingen uittesten, zoals nieuwe zoekwoorden uitproberen of wijzigingen in het CPC-bod. De wijzigingen kunnen vervolgens overgezet worden naar een bestaande campagne.

Nieuwe functies binnen de Keyword Planner
Voor de Keyword Planner, die een aantal maanden geleden het hulpprogramma voor zoekwoorden heeft vervangen, zijn een aantal interessante toevoegingen uitgerold. Met de volgende nieuwe functies kan er nog meer interessante informatie uit de Keyword Planner gehaald worden.

- Gegevens over een bepaalde periode: een interessante aanvulling is de mogelijkheid om zoekwoordsuggesties en zoekvolumes voor een bepaalde periode te bekijken en met elkaar te vergelijken. Dit geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om het verschil in zoekvolume van een bepaald zoekwoord tijdens de winter en de zomer met elkaar te vergelijken. Bovendien wordt de data in kaart gebracht met grafieken waardoor u eenvoudig pieken en dalen in kunt zien.

- Gevens op basis van platform: ook zijn de zoekvolumes per platform toegevoegd. Hierdoor kunt u het aantal zoekopdrachten vanaf een pc, tablet of mobiel platform met elkaar vergelijken. Ook kunt u een bodaanpassing voor mobiel opgeven waarmee u het aantal klikken vanuit mobiele platformen beter kunt inschatten.

- Gegevens op basis van locatie: naast het bekijken van gegevens over een bepaalde periode en een bepaald platform, kunt u ook gegevens bekijken van een bepaalde locatie. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld zoekvolumes binnen een bepaalde provincie of stad achterhalen. Ook kunt u voor elk geografisch gebied het aantal verwachte klikken en kosten bekijken.

Nieuwe terminologie Google Analytics
Google Analytics kwam op 17 april met een aankondiging op zijn Google+-pagina. De wijzigingen zijn u waarschijnlijk al opgevallen: een aantal veelgebruikte termen zijn van naam veranderd in Google Analytics. Het meest in het oog springend zijn de nieuwe termen 'sessies' en 'gebruikers'. Daarmee zijn ook een aantal andere statistieken hernoemd. De wijzigingen:

- Bezoekers = sessies
- Unieke bezoekers = gebruikers
- Pagina's / bezoek = pagina's / sessie
- Gemiddelde tijd op site = gemiddelde sessieduur
- % Nieuwe bezoekers = % nieuwe sessies

De definities
Om de nieuwe termen beter te begrijpen vindt u hieronder de definities van 'sessies' en 'gebruikers':

Sessies: het aantal groepen van interacties die plaatsvinden op uw website binnen een bepaald tijdsbestek.

Een enkele sessie kan verschillende activiteiten bevatten, zoals paginaweergaven, gebeurtenissen, sociale interactie en een transactie. Een gebruiker kan verschillende sessies openen, op dezelfde dag of binnen enkele dagen of weken. Zodra een sessie eindigt is er de mogelijkheid een nieuwe sessie te openen. Een sessie kan op twee manieren beëindigd worden:

1. Op basis van tijd: na 30 minuten (standaard) van inactiviteit of na 24:00 uur.
2. Bij wijziging van een campagne: wanneer een gebruiker via een campagne binnenkomt, uw website weer verlaat en dan via een andere campagne weer terugkomt op uw website.

Gebruikers: het aantal gebruikers dat interactie vertoond op uw website of de inhoud van uw website heeft bekeken binnen een bepaalde periode.

Zowel nieuwe als terugkerende bezoekers worden meegerekend in de statistiek gebruikers.

Waarom deze wijzigingen?
Omdat gebruikers hedendaags via verschillende apparaten en manieren interacteren met uw website. Vóór de wijzigingen werden verschillende benamingen gebruikt voor weergaven via een website en een app. Nu zijn alle benamingen hetzelfde. Indien u de data vanuit uw app en uw website niet naar dezelfde property stuurt, ziet u geen veranderingen in aantallen in uw rapporten. Stuurt u deze data wel naar dezelfde property, dan zullen de data geïntegreerd worden in uw rapport. Wilt u deze data toch blijven scheiden, dan kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van een filter of een geavanceerd segment.

Tot slot
Er zijn dus een aantal interessante wijzigingen aangekondigd waarmee het aantal mogelijkheden van Google's platformen verder is of wordt uitgebreid. De aanpassingen aan AdWords zullen de komende maanden worden uitgerold. Zowel de nieuwe functies van de Keyword Planner als de aanpassingen aan de terminologie in Google Analytics zijn ondertussen al doorgevoerd.

Jaap Melchels en Michiel Knuiman zijn beide online marketeer bij Evoworks.