Twinkle | Digital Commerce

Nederlands tintje aan overname Maplin

2017-11-08
180101
  • 1:50

De Britse elektronicaketen Maplin wisselt van eigenaar. Om het bedrijf klaar te maken voor verkoop werd Michel Lieffering aangesteld. Hij haalde een andere Nederlander, Gino Goossens, in huis om de omnichannel-strategie te helpen vormgeven.

Lieffering deed in het verleden ervaring op met verandertrajecten bij onder andere Wehkamp.nl en Conrad, waar hij samenwerkte met Goossens. Eigenaar Montagu vroeg Lieffering afgelopen oktober om aan de slag te gaan voor Maplin. Hij moest het bedrijf gereed maken voor verkoop. In die missie is hij geslaagd, laat hij niet zonder trots weten aan Twinkle: Rutland Partners, net als Montagu een club van private investeerders, neemt Maplin voor 85 miljoen Britse pond over.

Niet vanzelf
Het als postorderaar begonnen Maplin verkoopt al sinds 1997 online, maar volgens Lieffering was er veel verbetering te boeken. ‘Ze hadden voor mijn komst een state of the art platform van Hybris gekocht en allerlei tools aangeschaft. Ze dachten dat het daarmee wel vanzelf zou gaan allemaal, maar zo werkt het niet. Je kunt bij wijze van spreken wel een Ferrari kopen, maar dat wil niet zeggen dat je ook direct de Formule 1 wint.’

Apps en iBeacons
Lieffering stelde de Fransman Michel Koch, ook een bekende uit zijn Conrad-tijd, aan als directeur e-commerce. Goossens werd aangetrokken als 'Director Omni-Channel Strategy & Innovations' bij Maplin. Hij hield en houdt zich onder andere bezig met de ontwikkeling van mobiele apps en de inzet van iBeacons, daarbij geholpen door de E-sites Group uit Breda. Met Paul van Essen, directeur inkoop, kwam nog een andere Nederlander aan boord.

Omnichannel
Volgens Lieffering hebben vooral de investeringen in omnichannel ertoe geleid dat investeerders toekomst zien in Maplin en zijn 215 winkels. ‘Het aandeel van online op de omzet in 2013 (ruim 200 miljoen pond, red.) was slechts 6 procent. Heel weinig voor de Britse markt, waar e-commerce volwassener is dan hier in Nederland. Door click & collect te introduceren is dat aandeel al behoorlijk toegenomen, hoewel het nog niet op 10 procent ligt. Belangrijker is dat ook de winkelomzet is gestegen, onder andere ook door realtime inzicht te bieden in winkelvoorraden online.’

Klus geklaard
Nu Liefferings klus geklaard is, zoekt hij een nieuwe uitdaging. Goossens, Koch en Van Essen blijven verbonden aan Maplin.