Twinkle | Digital Commerce

Zijn uw servers klaar voor de decemberdrukte?

2017-05-28
180101
  • 3:48

Nu december voor de deur staat, bent u waarschijnlijk al druk bezig met de voorbereidingen. Aanbiedingen, e-mailcampagnes, alles om straks optimaal te profiteren van de feestdagen. Maar bent u ook bezig met uw servercapaciteit?

Tekst: Michael Linthorst en Robert van der Meulen

Het laatste waar u zich in de laatste maand van het jaar druk over wilt maken is een trage website of een webshop die zelfs helemaal bezwijkt onder de drukte en offline gaat. Kan uw huidige hostingstructuur de drukte straks wel aan?

Het is een bekend fenomeen in de markt. In de decembermaand krijgen webwinkels opeens te maken met een significante groei in bezoekersaantallen. Hoewel de aandacht voor downtime van webwinkels tijdens piekbelasting toeneemt, wijzen onderzoekscijfers van internet monitoring services regelmatig uit dat webshops niet zijn voorbereid op een onverwacht hoge stroom bezoekers.

SaaS-leveranciers en hostingproviders
Ook e-mailmarketingcampagnes blijken vaak niet voorbereid op een plotseling succes. Hoe prachtig en inventief een sinterklaas- of kerstactie ook is opgezet, als de technologische infrastructuur geen integraal onderdeel vormt van een campagne dan loopt u een serieus risico om omzet mis te lopen. Dan kan het gebeuren dat het aantal kliks wel hoog is, terwijl de interactieve respons en aankopen onder de maat blijven. De servercapaciteit heeft daarmee een directe invloed op uw omzet. Een gebrek aan capaciteit kan de omzetcijfers drastisch beperken.

Uitbesteding van de technologische infrastructuur aan een Software-as-a-Service (SaaS)-provider, die een webwinkel- of e-mailmarketingsoftwareapplicatie vanuit een datacenter aanbiedt, hoeft niet per definitie de issues met betrekking tot servercapaciteit weg te nemen. Ook een applicatie in eigen beheer, extern ondergebracht op een server-infrastructuur van een hostingprovider, is niet automatisch van dergelijke issues gevrijwaard. Als gebruiker moet u het aanbod van SaaS-leveranciers en hostingproviders vooral kritisch bekijken en weten welk soort hosting-infrastructuur goed is voor de eigen toepassing.

Cloud biedt schaalbaarheid
De belangrijkste kenmerken waaraan zo’n technologische infrastructuur moet voldoen, is dat het flexibel en schaalbaar moet zijn. U moet gemakkelijk en snel meer servercapaciteit en ook storage-capaciteit (database-opslag) kunnen toevoegen, om mee te kunnen schalen met seizoensinvloeden en onverwachte campagnesuccessen te kunnen ondervangen. Evengoed is het belangrijk om ook weer gemakkelijk te kunnen terugschalen en de servercapaciteit in te perken, anders loopt u het risico dat uw vaste kosten voor de infrastructuur hoog blijven op momenten dat u er geen gebruik van maakt.

Een cloudgebaseerde server-infrastructuur is het meest voor de hand liggend om flexibiliteit en schaalbaarheid te creëren. Doordat de server- en storagecapaciteit gevirtualiseerd is en losgekoppeld van de onderliggende hardware, biedt een cloud-gebaseerde service de mogelijkheid om met de klik van uw muis capaciteit toe te voegen of weer weg te halen. Cloud geeft u als gebruiker dus meer controle over de infrastructuur. Een infrastructuur kan met cloud bovendien eenvoudig worden opgeschaald zonder dat het impact heeft op de continuïteit of de dienstverlening van een webwinkel. En cloud biedt een zeer snelle responstijd voor de momenten dat opschaling of aanpassing in de infrastructuur concreet nodig zijn.

Bare metal servers
Bare metal servers kunnen een goed alternatief zijn voor een cloud service, vooral als het gaat om bepaalde applicaties met een zware database belasting. In dat geval is de server wel gevirtualiseerd, maar nog steeds direct gekoppeld aan de hardware. Een dergelijke oplossing is iets minder flexibel dan cloud, maar het kan zorgen voor extra rekenkracht om zulke zware applicaties optimaal te bedienen.

Het gebruik van een hybride server-infrastructuur, waarbij de ultieme flexibiliteitvoordelen van cloud en de enorme rekenkracht van bare metal servers worden gecombineerd, kan in bepaalde gevallen een goede oplossing zijn, maar vraagt om meer technische kennis en een hostingaanbieder die de juiste oplossingscombinatie kan maken.

Kwaliteit IP-netwerk en gebruik CDN
Ook connectiviteit is een belangrijke factor bij het optimaliseren van gebruikerservaringen bij webshops en e-mailmarketingcampagnes. De snelheid en betrouwbaarheid van het IP-netwerk waarvan een SaaS-aanbieder of een hostingprovider gebruik maakt, bepaalt of de ‘eyeballs’ wel of niet hoeven te wachten wanneer zij een webwinkel bezoeken of een e-mailapplicatie proberen te openen.

Tot slot, wie zijn webshop wel eens op GTmetrix.com heeft ingevoerd - om de responsetijd van de site te checken, kan het advies hebben gekregen om een CDN te installeren. Behalve de servercapaciteit, is namelijk ook het gebruik van een CDN (Content Delivery Network) cruciaal om de ‘load’ op een infrastructuur te beperken en onbereikbaarheid van een webshop tijdens piekbelasting te voorkomen. Bovendien zorgt een CDN ervoor dat de content dichter bij de eindgebruiker wordt geserveerd, waardoor er zo min mogelijk vertraging zit tussen het moment dat de server de content aanbiedt en de gebruiker de content bekijkt.

Wie met deze technologische wetenswaardigheden naar een SaaS-aanbieder of hostingprovider stapt, is in ieder geval in staat om de juiste vragen te stellen en de juiste oplossing te kiezen - om een gebrekkige servercapaciteit en potentieel omzetverlies in de toekomst te voorkomen.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software. Robert van der Meulen is manager Cloud bij IT infrastructuur hostingprovider LeaseWeb.