Twinkle | Digital Commerce

Amazon test bezorgen online orders met taxi

2017-11-11
180101
  • 1:26
Amazon test het bezorgen van online orders met taxi’s in San Francisco en Los Angeles. Daartoe sloot de e-commerce gigant een samenwerking met het jonge taxibedrijf Flywheel, dat op het punt van uitbreiding staat in de VS.

Amazon heeft de Flywheel-taxi’s al diverse malen ingezet, in de vroege ochtenduren als de ritten goedkoper zijn en concurrenten nog slapen, meldt The Wall Street Journal. De krant sprak met diverse personen die bekend zijn met Amazon’s proef. In elke taxi worden steeds ongeveer tien pakketten met dezelfde postcode geladen, die voor 5 dollar per stuk binnen een uur na bestelling worden bezorgd.

Same day delivery nieuwe norm?
De pure player wil een alternatief bieden voor het direct kopen in fysieke winkels. De orders moeten steeds sneller bij de klant komen, ook rond de drukke feestdagen. Om same day delivery tot realiteit te maken test Amazon sinds april ook een eigen bezorgservice en bouwt het aan een permanente fysieke ‘winkel’ (magazijn) in New York, speciaal voor producten die nog dezelfde dag geleverd moeten worden.

Zelf gecreëerd
‘Amazon heeft zelf een markt gecreëerd waarin het bezorgen van orders steeds sneller en sneller moet. Fysieke retailers moeten hierin dan meegaan, waardoor Amazon op dit gebied moet blijven innoveren’, zegt Greg Bettinelli, investeerder in same day delivery startup Deliv, over het nieuwste initiatief van de e-commerce grootheid.

MyTaxi en Uber
Het bezorgen met taxi’s is echter niet nieuw. In Europa helpt MyTaxi Media Markt met het leveren van weborders op de dag van bestelling. Het veelbesproken Uber testte deze zomer het bezorgen van boodschappen (producten als wasmiddel, Dorito’s, condooms, Kit Kat en Pampers) in Washington D.C.