Twinkle | Digital Commerce

Een snelkookpan voor start-ups

2017-05-27
305165
  • 6:21

Een start-up van de grond tillen kost bloed, zweet en tranen. Beginnende bedrijven zijn al gauw anderhalf jaar bezig voordat ze de financiering rond hebben en van start kunnen gaan. Ambitieuze ondernemers die daar geen geduld voor hebben, kunnen zich aanmelden bij een ‘start-up accelerator’, een soort snelkookpan waarin veelbelovende bedrijven in een paar maanden tijd worden klaargestoomd voor een marktgang.

Tekst: Rob Hartgers

Startupbootcamp is zo’n accelerator. De organisatie werd in 2010 opgericht door mediaondernemers Patrick de Zeeuw en Ruud Hendriks. Inmiddels heeft Startupbootcamp programma’s in Amsterdam, Eindhoven, Barcelona, Berlijn, Kopenhagen, Istanbul, Londen en Israël.

In Amsterdam ging op 13 oktober een nieuwe lichting van tien e- en m-commerce start-ups aan de slag. Gedurende drie intensieve maanden worden de teams intensief gecoacht en begeleid. Ze krijgen huisvesting, 15.000 euro ‘pizzageld’ en vooral heel veel begeleiding: ze wonen workshops bij en kunnen de hulp inroepen van experts. Alleen al in Amsterdam kunnen ze een beroep doen op een netwerk van vierhonderd ervaren ondernemers. Aan het eind krijgen de teams tijdens ‘Demo Day’ zeven minuten om hun businessplan te pitchen voor een groep investeerders en een publiek van ondernemers en geïnteresseerden. Vorig jaar zat zelfs koningin Maxima in de zaal. In ruil voor alle hulp krijgt Startupbootcamp een aandeel van 8 procent in de start-up.

Volgens Jonas de Groot, manager van het e- en m-commerceprogramma van Startupbootcamp, vond in eerdere jaren maar liefst 95 procent van de deelnemende start-ups een investeerder. Dat hoge succespercentage komt volgens hem mede doordat alleen de allerbeste start-ups mogen deelnemen: ‘Dit jaar konden we kiezen uit driehonderd aanmeldingen. We selecteren op basis van een aantal criteria: het team moet goed op elkaar zijn ingespeeld, het product of de dienst moet schaalbaar zijn en we moeten het team kunnen coachen. In de praktijk zijn het vaak start-ups die hun product al ongeveer klaar hebben. Ook zijn het vaak serial entrepreneurs, of in ieder geval ervaren ondernemers, geen mensen die net van de universiteit komen.’

Startupbootcamp is niet de enige Nederlandse business accelerator. Ook Rockstart timmert flink aan de weg. De competitie vindt De Groot gezond: ‘Nederland is nog geen Sillicon Valley, maar er is hier wel een ecosysteem voor start-ups aan het ontstaan. We weten steeds betere start-ups aan ons te binden.’

De start-ups

 

1. Yippie!
Team: Maurice Kroon, Peter Pal Koszta en Bas Snippert.
Wat doet Yippie? 
‘Yippie! is een automatische prijzenvergelijker die in de browser kan worden geïnstalleerd. Wanneer de consument online aan het shoppen is, vergelijkt Yippie! de prijs automatisch met prijzen uit andere webshops. Yippie! werkt op basis van een cost per sale (CPS) affiliate-model en krijgt een commissie wanneer het bijdraagt aan een verkoop.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘Normaal gesproken is de consument per aankoop veel tijd kwijt met het vergelijken van de prijzen in webshops, maar met Yippie! is de keuze binnen enkele seconden gemaakt. Yippie! zorgt ervoor dat de consument nog sneller bij de webshop terechtkomt die matcht met zijn wensen.’
Wat verwachten jullie van Startupbootcamp?
‘Er komt zoveel kennis bijeen op zo’n geconcentreerde tijd en plek, dat is alsof je met je team op een raket wordt gebonden.’
 
2. Saddl
Team: George Ankomah, Max Schulkens, Orgeon Waterberg, David Asabina en Linda Groenewegen.
Wat doet Saddl?
‘Saddl is een last-mile verzendplatform dat de ontvanger de controle geeft over waar en wanneer hij zijn aankoop ontvangt. We maken gebruik van de bestaande vervoerscapaciteit van onafhankelijke koeriers, studenten en taxichauffeurs in ons netwerk. Zo organiseren we lokale verzendingen op een efficiëntere manier en voorkomen we dat koeriers onnodig leeg rondrijden.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘Bij de bezorging van pakketjes gaat vaak van alles mis. Er wordt beperkt gecommuniceerd over de bezorging en levertijden zijn vaak onnodig lang. Bij Saddl bepaalt de ontvanger zelf wanneer we komen. Zelfs als hij haast heeft.’ 
Wat verwachten jullie van Startupbootcamp?
‘We werken hard aan het verbeteren van onze software en de schaalbaarheid van ons concept. De intensieve begeleiding leidt hopelijk tot een versnelling van dit proces.’
 
3. Tom Kabinet
Team: Marc Jellema en Judith Marien.
Wat doet Tom Kabinet?
‘Tom Kabinet.nl is een marktplaats voor kopers en verkopers van tweedehands e-books.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘E-books zijn in de perceptie van de consument te duur in vergelijking met papieren boeken. Hierdoor blijft de verkoop achter en neemt illegale verkoop steeds grotere vormen aan. Het revolutionaire model van Tom Kabinet zorgt ervoor dat e-books goedkoper zijn. Ook verkopers van nieuwe e-books via webshops als Bruna.nl en Bol.com kunnen hiervan profiteren.’
Wat verwachten jullie van Startupbootcamp?
‘Ons concept moet snel worden uitgebouwd, binnen Nederland maar ook naar het buitenland. Deze nieuwe ontwikkelingen spiegelen we graag met experts binnen Startupbootcamp.’

4. Printr
Team: Remco Katz, Chris ter Beke, Douwe Bart Mulder en Cecile van der Waal.
Wat doet Printr?
‘Onze missie is om 3D-printen zo gemakkelijk en gebruikersvriendelijk mogelijk te maken voor iedereen. Medio november lanceren we een nieuw consumentenplatform waarmee men gemakkelijk en snel 3D-modellen kan customizen via apps. Ook hebben we een B2B-oplossing: we ontwikkelen software voor 3D-printers, waarmee consumenten hun printer kunnen aansturen via het internet vanaf een desktop of een smartphone.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘3D-printen is nu vaak te ingewikkeld voor de gewone gebruiker. Wij maken het eenvoudiger en bereikbaarder.’
Wat verwachten jullie van Startupbootcamp?
‘We verwachten een groot netwerk te kunnen opbouwen binnen Startupbootcamp. En we willen de juiste manier vinden om ons product te vermarkten.’

5. RelevancyData.com
Team: Michal Hubschman.
Wat doet RelevancyData.com?
‘Wij ontwikkelen technologie waarmee online reclamevideo’s beter aansluiten bij het profiel van internetbezoekers en bij de content die zij kijken.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘Consumenten worden overspoeld door advertenties waarin ze niet geïnteresseerd zijn. Wij zorgen ervoor dat ze alleen relevante advertenties te zien krijgen.’
Wat verwachten jullie van Startupbootcamp?
‘We hopen dat we een netwerk kunnen opbouwen van investeerders, potentiële klanten en ondernemers.’

6. Joopp
Team: Mik Nijhuis en Joost Hietbrink.
Wat doet Joopp?
‘Wij bieden de snelste, makkelijkste en voordeligste site builder voor het microbedrijf, van ZZP-er tot maximaal tien fte.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘Ondanks de vele beschikbare tools, zoals Wordpress, Wix en Weebly, hebben microbedrijven het online nog steeds niet goed geregeld. Joopp maakt het mogelijk om in enkele seconden een compleet werkende site met alle nodige content en functionaliteit online te hebben.’
Wat verwachten jullie van Startupbootcamp?
‘We hopen op ondersteuning bij het sluiten van internationale partnerships, het aan ons binden van marktleiders, het uitbreiden van het team en het ophalen van geld voor groei.’

7. Eccentrade
Team: Jean Richard Witteveen en Pedro Santos.
Wat doet Eccentrade?
‘Eccentrade is een informatieplatform voor cleantech bedrijven. Wie een abonnement neemt, krijgt toegang tot een uitgebreide database van bedrijven die zich bezighouden met cleantech, oftewel groene en duurzame technologie.‘
Welk probleem lossen jullie op?
‘De wereld van cleantech is onvoldoende transparant. Daardoor ontbreekt het aan vertrouwen. Inkopende bedrijven zijn onnodig veel tijd en geld kwijt aan het zoeken naar betrouwbare leveranciers. Wij bieden betrouwbare informatie over cleantech bedrijven.’

8. Magnetic.io
Team: Olaf Molenveld, Tim Nolet en Hermen Heinen.
Wat doet Magnetic?
‘Magnetic bouwt next generation e- en m-commerceplatforms. Sneller, in de cloud en eenvoudiger.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘De huidige high-end e-commerceplatforms staan het zakendoen eerder in de weg dan dat ze die faciliteren. Platforms als Shopify, Magento en Bigcommerce zijn geschikt voor kleinere retailers, niet voor grotere bedrijven.‘

9.  Quiver
Team: Django Lor, Eric Schreiber en Yanick Finsy.
Wat doet Quiver?
‘Een ‘quiver’ is een pijlkoker. Als gelijknamige start-up ontwikkelen wij een nieuwe manier voor het snel en veilig verzenden en delen van digitale bestanden. Het biedt gebruikers onder meer de mogelijkheid om de print screen-optie uit te schakelen of bestanden te versturen die alleen op een GPS-locatie geopend kunnen worden.’
Welk probleem lossen jullie op?
Cybercrime is een toenemende zorg voor burgers en bedrijven. Dropbox, de meest gebruikte dienst voor het delen van bestanden, kwam al een aantal keer in het nieuws vanwege hacks. Wij vormen een veilig alternatief.’

10. StartMonday
Team: Ondrej Homola, Ray Gibson en Andrew Evans.
Wat doet StartMonday?
'In plaats van een cv kan een werkzoekende ook een korte introductievideo maken van zichzelf. Geen nieuw idee, maar wij willen een app introduceren waarmee je de sollicitatievideo eenvoudig kunt tonen aan de potentiële werkgever.’
Welk probleem lossen jullie op?
‘Dankzij StartMonday kun je als werkzoekende snel en stijlvol sollicitatievideo’s delen.’


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.