Twinkle | Digital Commerce

‘Psp’s moeten meer mogen doen tegen webwinkelfraude’

2017-05-27
180101
  • 1:49

Payment service providers moeten meer mogelijkheden krijgen om fraudevermoedens te delen. Dat bepleitte Betaalvereniging Nederland gisteren in het tv-programma Opgelicht?! De psp’s storten regelmatig geld terug aan webshoppers, zonder dat klanten weten van de verdenkingen.

Aanleiding voor de uitzending van gisteren vormden de malafide praktijken van Istunter.nl, dat Apple-producten verkocht (dossier). Betaalverwerker Pay.nl vermoedde dat er fraude in het spel was en bevroor de betalingen aan de webwinkel. Omdat het fraudevermoeden bleef - hard gemaakt werd het niet - besloot de payment service provider (psp) om de aankoopbedragen op de derdenrekening terug te storen aan klanten.

‘Technische fout’
Istunter.nl stuurde klanten vervolgens een e-mail met de boodschap dat er een technische fout was opgetreden bij de betalingen, ondertekend door klantenservicemedewerker ‘Peter’. Hij beloofde de webshoppers extra korting en riep op de betaling direct bij hem te doen. Veel klanten gingen daartoe over, omdat ze hun geld terug hadden gekregen en ze het beoogde product nog steeds graag wilden hebben. Het overgemaakte geld zijn ze kwijt; het artikel kwam niet.

Vermoedens delen
Olaf Kok van Pay.nl vertelde gisteren in de uitzending dat de psp de bevoegdheid niet heeft fraudevermoedens met webshoppers te delen. Als ze dat in het geval van Istunter.nl wel hadden gekund, had dat gedupeerden gescheeld. Betaalvereniging Nederland (BVN), waarin aanbieders van betaaldiensten zijn verenigd, wil dat de informatieverstrekking door psps’s nu tegen het licht wordt gehouden.

Informatie
Gijs Boudewijn van de vereniging noemde het gisteren in de uitzending ‘een lastig punt’. Het is niet te voorkomen dat er af en toe oplichters door het acceptatieproces van betaalverwerkers heen glippen, begon hij. Vervolgens benadrukte hij dat bonafide partijen niet het slachtoffer mogen worden van malafide partijen en dat voorzichtigheid omtrent het delen van fraudevermoedens geboden is. ‘Maar ik denk dat het absoluut de moeite waard is om er nog eens goed naar te kijken wat voor informatie je (als psp, red.) nou juridisch gezien en qua privacy wél mag geven als je terugbetaalt. Zodat de klant tenminste weet dat hij op moet letten en niet zomaar zelf gaat betalen.'

Landelijk Meldpunt Internetoplichting
Betaalvereniging Nederland wil nu kijken of psp’s kunnen worden aangesloten op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. De banken zijn dat al.