Twinkle | Digital Commerce

ABN Amro: ‘Retailer wordt dienstverlener’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27
De retailer groeit meer en meer naar een rol als dienstverlener. Daarbij zullen bedrijven met verdienmodellen die gericht zijn op (massa)maatwerk, abonnementen en peer-to-peer consumptie en hergebruik de komende jaren groeien.

Dat concludeert ABN Amro in zijn rapport ‘Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail’, dat vandaag verschijnt.

Maatwerk, p2p en gemak
‘De consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk (mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en een positieve winkelervaring’, zo luidt het rapport. ‘3D printen en digitale ontwerpplatforms maken meer maatwerk aan een groot publiek al mogelijk, kunstmatige intelligentie en big data bieden de mogelijkheid gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en winkelen gemakkelijker te maken. De toepassing van virtuele realiteit draagt bij aan een positieve winkelervaring.’

Samenwerken
Volgens ABN Amro moeten retailers zich niet meer alleen richten op het verdienen van geld door productverkoop. Consumenten hechten steeds meer waarde aan de toegang tot producten, in plaats van bezit. Daardoor zullen retailers minder verkopen. ‘De rol van het traditionele retailkanaal zal kleiner worden’, schrijft de bank. ‘De verkoop van producten blijft belangrijk, maar dit zal vaker een combinatie zijn van productverkoop en service. Dit betekent dat de retailer steeds meer dienstverlener wordt, waardoor meer samenwerking in de keten nodig zal zijn.’

V&D en Blokker
Het rapport van ABN Amro komt in de week dat Blokker meldt een reorganisatie door te voeren om zijn omnichannel koers verder uit te werken. Het bedrijf zegt nu 'maatregelen te nemen' om bijvoorbeeld problemen als bij vakgenoot V&D te voorkomen. Volgens marktkenner Frank Quix houdt de malaise in het Nederlandse retaillandschap voorlopig nog aan. Hij verwacht dat er dit kwartaal nog verschillende ketens over de kop zullen gaan. Dat is allemaal slechts ten dele het gevolg van de opkomst van e-commerce.