Twinkle | Digital Commerce

Heineken: ‘Startup mentaliteit in uitbouwen online verkoop’

2017-05-27
180101
  • 1:19

Heineken noemt zichzelf in vergelijking met andere pure online spelers een amateur in e-commerce. ‘We hanteren een startup mentaliteit in het uitbouwen van onze online verkoop’, vertelt Sebastiaan Berkvens, hoofd e-commerce bij het bierbedrijf, vandaag op Logistiek & E-commerce.

Heineken maakte in 2003 al een eerste stap in e-commerce. 'Studentenservice' bracht met de telefoon besteld bier bij studenten thuis. Daarna lanceerde Heineken verschillende online initiatieven, om in 2010 direct te verkopen via een webwinkel en app.

Fouten toegeven
‘Een groot bedrijf als Heineken heeft onder andere het probleem dat het in zowel b2c als b2b via drie verschillende kanalen verkoopt. We verkopen niet alleen direct, maar bijvoorbeeld ook via retailpartners en horeca’, aldus Berkvens. ‘In het verleden presenteerden wij onze nieuwe initiatieven zeer groots, maar bij online verkoop was dit niet te doen’, is Berkvens van mening. ‘Hier waren we al snel achter en hebben we fouten in gemaakt.'

Logistiek per verkooptak
‘We hebben de e-commerce strategie onderdeel gemaakt van onze commerciële strategie, om de logistiek daarna per verkooptak - directe verkoop, groothandel en retailpartners - in te richten, zegt Berkvens. ‘Zo hebben we de logistiek bij partners echt bij de partners gelaten, de logistiek voor de eigen verkoop (bijvoorbeeld The-sub.com, red.) uitbesteed en de logistiek voor het b2b-verkoopkanaal in eigen handen gehouden.'

Kansen
Berkvens denkt dat e-commerce voor een oud bedrijf als Heineken zeker kansen biedt. 'We zien veel nieuwe initiatieven ontstaan binnen de online boodschappenmarkt. Dat zijn zaken die deuren voor ons openen en waar wij op aan kunnen haken', concludeert hij.