Twinkle | Digital Commerce

Amazon breidt Europese sites uit met b2b-assortiment

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:29

Amazon heeft vandaag een nieuwe categorie toegevoegd aan zijn Europese sites: Business, Industry & Science. Daarin zijn ruim een half miljoen producten verzameld voor de zakelijke markt, van 3D printers tot laboratoriummaterialen en van bouwhelmen tot stethoscopen.

Tamebay schrijft over de nieuwe categorie op Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon,fr, Amazon.it en Amazon.es. ‘We zijn blij dat we bedrijfseigenaren een grote selectie kunnen bieden van benodigdheden en producten tegen geweldige prijzen, allemaal in één winkel’, laat Raoul Heinze optekenen. Hij is verantwoordelijk voor de ‘Business, Industrial and Scientific Supplies Store’ op de Europee Amazon-sites, die (vooralsnog) dus verschijnt als een categorie.

Amazon.com/business
Op de Amerikaanse thuismarkt heeft Amazon zijn b2b-aanbod na de sluiting van AmazonSupply gebundeld op Amazon.com/business. Daar zijn honderden miljoenen producten te koop voor verschillende bedrijfstakken. Op een aantal artikelen gelden speciale b2b-prijzen en bovendien kunnen bedrijven gebruik maken van gerichte features voor bijvoorbeeld belastingen, klantenservice en workflows. Onduidelijk is of de nieuwe categorie op de Europese sites de voorbode is van de introductie van Amazon Business alhier.

Proforto
De stap van Amazon betekent extra concurrentie voor Proforto, dat met nieuw groeigeld wil uitgroeien tot Europa’s nummer één op het gebied van werkkleding. De Nederlandse startup houdt zelf helemaal geen producten op voorraad. Amazon doet dat wel, maar het biedt b2b-verkopers ook de mogelijkheid hun aanbod te slijten op zijn platform.
 
_____

B2B E-commerce Congres
Op 15 oktober vindt het B2B E-commerce Congres plaats in Houten, onder dagvoorzitterschap van Esther van Rijswijk. Het is het enige evenement in Nederland dat specifiek is gericht op de uitdagingen van b2b e-commerce professionals. Tot de sprekers behoren Anatoly Roytman van Accenture Interactive en Gijs van den Broek van de ambitieuze nieuwe Nederlandse b2b-marktplaats WeMarket.