Twinkle | Digital Commerce

Nedis: in een paar jaar van 55 naar 95 procent online omzet

2017-11-09
180101

Nedis wil eind volgend jaar 95 procent van zijn omzet online boeken, via zijn website en EDI. Het aandeel ligt nu op 75 procent, een jaar geleden was het 55 procent. Onlangs stak de groothandel annex distributeur zijn webwinkel in het nieuw. ‘De shop was eerst echt een drama, mensen konden niks vinden.’

Dat zei hoofd marketing Jaap Cuperus vandaag op het B2B E-commerce Congres. Nedis verkoopt producten van tien eigen labels in het b- en c-segment, waaronder König, HQ en Sweeq. Daarnaast kunnen retailers ongeveer tweehonderd zogenoemde ‘distributiemerken’ bestellen bij het van oorsprong Nederlandse bedrijf, in 2012 overgenomen door het Zwitserse concern Dätwyler. Circa zeventienduizend producten, de meeste van de eigen merken, worden vanuit Nedis‘ centrale distributiecentrum in Den Bosch verzonden naar retailklanten in meer dan vijftig landen.

Focus op online
Cuperus vertelde hoe Nedis, dat voorheen vooral papa- mamawinkels bediende, de focus enkele jaren geleden verlegde naar de grotere elektronicaketens en het online kanaal. Toen hij vorig jaar september begon bij Nedis, trof hij naar eigen zeggen een dramatische webshop aan. ‘Voornaamste klacht van klanten was dat ze niks konden vinden. Daarom hebben we snel de zoekfunctie aangepast door de implementatie van Fact-Finder. Om de zoekresultaten te zuiveren, besloten we klanten eerst alleen nog maar op productniveau te laten zoeken. Van essentieel belang was dat we al onze producten opnieuw hebben gecategoriseerd in ons PIM-systeem.’

Omdat er nog niks werd gemeten, is ook analytics software geïmplementeerd, ging Cuperus verder. Toen werd het tijd voor de voorkant van de site. ‘Samen met Mirabeau wilden we de stap maken van catalogus naar shop. Het bureau kreeg de strikte opdracht mee om de webshop voor september dit jaar op te leveren, omdat daarna het belangrijkste deel van ons jaar begint. Dat is gelukt.’

Nieuwe webshop
De nieuwe webshop kent een responsive design, de zoek- en filtermogelijkheden zijn verbeterd en er is ruimte gekomen om te personaliseren. Daarnaast kunnen klanten van Nedis in de winkels een consumentenmodule met hun eigen logo gebruiken om shoppers te helpen. Cuperus: ‘We gaan het misschien ook mogelijk maken om de webshop aan te passen aan de look & feel van de retailer.’