Twinkle | Digital Commerce

Structured snippets in Nederland: wat en hoe?

2017-05-27
180101
  • 2:04

Google introduceerde eind augustus een nieuwe advertentie-extensie: structured snippets. Daarmee kunt u specifieke aspecten van uw producten en/of dienst services in advertenties benadrukken. Structured snippets waren eerst niet beschikbaar in Nederland, nu wel.

Tekst: Sonja van der Hoek
 
Structured snippets lijken op callouts, een extensie waarmee adverteerders ook specifieke aspecten kunnen benadrukken. Met de structered snippets kunt u echter meer informatie vrijgeven over de eigenschappen van uw producten of diensten, terwijl callouts vooral worden gebruikt om USP’s (unique selling points) te benadrukken.

De structured snippets geven dus meer informatie over de diversiteit van uw aanbod. Denk hierbij aan de merken, modellen en het type producten dat u aanbiedt.

Stel dat u zoekt naar winterbanden. U typt ‘winterbanden kopen’ in Google en krijgt de volgende advertentie te zien:

In de advertentie staan ook de merken apart genoemd. Ze zijn als structured snippets toegevoegd.

U kunt structured snippets aanmaken voor de volgende categorieën:
•    Aanbevolen hotels
•    Bestemmingen
•    Buurten
•    Cursussen
•    Dekking
•    Merken
•    Modellen
•    Services
•    Shows
•    Stijlen
•    Studieprogramma’s
•    Typen

Per categorie moet u minimaal drie waarden toevoegen, en elke waarde heeft een limiet van 25 tekens.

Waarom zou u structured snippets gebruiken?
De structured snippets bieden, net als veel andere extensies, een manier om meer informatie toe te voegen aan uw advertentie. Deze wordt vollediger, waardoor de relevantie en de aantrekkelijkheid toenemen en de CTR (doorklikratio) kan groeien.

Hoe past u structured snippets toe in AdWords-campagnes?

1. Ga in uw AdWords-account naar het tabblad ‘Ad extensions’

2. Selecteer in het tabblad ‘View’ de ‘Structured snippet extensions’

3. Bepaal op welk niveau u de structured snippets wilt toevoegen: op accountniveau, campagneniveau of ad group niveau

4. Klik op ‘+Extension’ om een structured snippet toe te voegen, en eventueel voor welke campagne of ad group. Als er nog geen structured snippets in uw account staan, klikt u  vervolgens op ‘+New structured snippet’.

5. Kies voor welke categorie u een structured snippet wilt toevoegen, en vul de bijbehorende waarden in. U kunt hierbij ook nog aangeven of u alleen op mobiel deze snippets wilt tonen en of u de extensie gedurende een bepaalde tijdsperiode wilt tonen.

6. Klik op ‘Save’ en de structured snippet is aan de aangegeven campagne, ad group of account toegevoegd.

De structured snippets zijn dus vanaf nu ook in AdWords-accounts in Nederland beschikbaar. We zijn erg benieuwd wat de effecten van deze extensie op de prestaties van de advertenties zullen zijn.

Sonja van der Hoek is online advertising consultant bij metapeople.