Twinkle | Digital Commerce

Tip voor online product sampling

2017-05-27
180101

Ook voor de FMCG-industrie wordt het steeds belangrijker consumentgegevens te vergaren. Het digitale tijdperk maakt het via e-mail en de diverse social mediakanalen mogelijk nieuws, acties en product(her)introducties direct aan de consument te communiceren.

Tekst: Remco van de Kamp

Vaak zijn FMCG-organisaties informatief en branding gericht aanwezig op het wereld wijde web. De organisaties hebben meestal geen webshop en campagne-acties worden over het algemeen gecommuniceerd via de grotere supermarkt- of winkelketens. Dit kan veel efficiënter en goedkoper. Tijd om zelf aan de slag te gaan met online product sampling.

Waarom online product sampling?
Inzet van online product sampling maakt het niet alleen mogelijk uw product onder een groot publiek te verspreiden en te introduceren, maar ook direct consumentengegevens, nieuwsbriefinschrijvingen en social media volgers te vergaren.

Voorbeeld van product sample landingspage

In bovenstaand voorbeeld worden de adresgegevens, telefoonnummer en e-mailgegevens opgevraagd. Ook wordt er een akkoord gevraagd op de campagne voorwaarden, waarin vermeld staat dat deze organisatie commerciële e-mails mag verzenden aan de aanvragen.

Feedback
Naast het inventariseren van consumentinformatie is het interessant om te weten hoe het geïntroduceerde product door de consument wordt ontvangen. Nu de gegevens van de aanvragers bekend zijn is het eenvoudig feedback op te vragen.

Verwerken gegevens
Ook in het geval van sampling campagnes zijn de gegevens van consumenten privacygevoelige informatie. Deze informatie moet op een veilige en centrale plek worden opgeslagen. Het importeren van deze gegevens in een CRM of e-mailcampagnesysteem is hiervoor een uitstekende oplossing.

Inzet database
Na het vergaren van consumenteninformatie is het tijd voor opvolging. De verkregen informatie uit de database is in te zetten voor zowel online als offline campagnes. De twee meest voor de hand liggende opties zijn Direct Mail (DM) en Electronic Direct Mail (EDM). Met deze marketingmogelijkheden kunt u weer traffic genereren naar een winkel of website/webshop.

Segmenteren & verpersoonlijking
Door het vragen van de juiste gegevens aan de consument, kunnen op de database diverse segmentaties worden toegepast. Relevantie is een van de belangrijkste punten om op te letten wanneer klanten worden benaderd met reclameboodschappen. Segmentatie van de database helpt om relevantere boodschappen op te stellen. Ook is verpersoonlijking een belangrijk onderdeel van een sterke reclameboodschap. Het is daarom van belang om gebruik te maken van de gegevens die de database biedt.

Remco van de Kamp is senior performance consultant bij Resolution.