Twinkle | Digital Commerce

Twitter begraaft koopknop

2017-05-27
180101
  • 1:23

Twitter stopt met de ontwikkeling van zijn veelbesproken ‘buy button’. De koopknop is momenteel nog wel te zien, maar er werken geen mensen meer aan. Volgens een woordvoerder verplaatst Twitter het vrijgekomen budget naar dynamische productadvertenties.

Twitter bestrijdt tegen Buzzfeed dat het minder geloof heeft gekregen in commerce, het geld wordt alleen anders besteed.

Productreclame
Dat is een definitiekwestie. Econsultancy tekent aan dat dynamische retargeting ads toch echt iets anders zijn dan online verkopen; deze productreclames op Twitter verwijzen shoppers door naar een andere plek op internet. ‘What this move confirms is that social platforms can trade on their reach and on the time their users spend in app, but they can’t generate spontaneous intent.

Geen kooplust
Twitter wekt geen directe kooplust, kort gezegd. Het sociale medium startte in september 2014 met de eerste tests van zijn buy button in de VS, zichtbaar in de mobiele Twitter-apps voor iOS en Android. Daarna bleef het een jaar stil, tot betaaldienstverlener Stripe technologie beschikbaar stelde om verkopen in apps mogelijk te maken. Er werden koppelingen gelegd met de software van onder andere Bigcommerce, Demandware en Shopify, maar alleen Amerikaanse webwinkeliers konden de koopknop inzetten.

Niet zomaar in je snufferd
‘Het komt er hier ook aan, echt’, zei hoofd marketing Benelux Suzanne Ekel kort erop tijdens Shopping Today. Ekel, inmiddels vertrokken bij Twitter, voegde toe dat van die koopknop geen wonderen moeten worden verwacht. ‘Duw die koopknop niet zomaar in iemands snufferd. Make a connection, not a sale.’

Lees ook: