Twinkle | Digital Commerce

Uber als affiliate

2017-05-27
180101
  • 1:26

Uber pioniert in de VS met een cashback-programma. Wie via de taxi-app een aankoop doet bij een aangesloten retailer of horecaketen, krijgt korting op zijn volgende rit. Het programma kan op termijn voorzien in een nieuw verdienmodel.

Met Uber Offers kan het bedrijf de opbrengsten per passagier verhogen, schetst Techcrunch. Nu houdt Uber op zijn Amerikaanse thuismarkt naar verluidt gemiddeld 19 dollarcent over aan een rit.

Uber Offers
De deals worden binnen de applicatie gepusht; gebruikers krijgen bijvoorbeeld te zien dat ze 5 euro taxitegoed krijgen na een aankoop bij supermarktketen Whole Foods. Als ze op de aanbieding ingaan en vervolgens met hun creditcard afrekenen bij de partner, online of offline, krijgen ze het tegoed uitgekeerd. Bij hun volgende rit kunnen ze het verzilveren. Behalve de inkomsten per rit zal Uber ook het aantal ritten kunnen stuwen met het programma.

Visa
Voor Uber Offers sloot het taxibedrijf een overeenkomst met TrialPay, onderdeel van Visa. De creditcards van klanten zijn gekoppeld aan Uber, zodat aankopen bij partners geregistreerd worden.

Moederdag
Uber Offers werd al op kleine schaal getest, deze week is de eerste landelijke campagne gelanceerd met ProFlowers. Wie daar bloemen bestelt voor Moederdag kan tot 20 dollar korting krijgen op zijn volgende rit.

Tijdens het wachten
Uber schotelt de korting voor als een klant net een taxi heeft besteld. Gedurende die wachttijd zou de klant vatbaar zijn voor relevante marketingboodschappen. Uber Offers kan klanten wijzen op winkels of restaurants in de buurt van de bestemming, waarmee het bedrijf letterlijk klanten aan de deur levert. Omdat het vervoer uiteindelijk zo weinig kost zullen consumenten volgens Techcrunch ook eerder geneigd zijn om (aanbieders in) andere buurten te verkennen.