Twinkle | Digital Commerce

Autoverkopers moeten totaalprijzen communiceren

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

Autoverkopers moeten alle ‘onvermijdbare’ kosten voor kopers noemen in advertenties. Vanaf 1 november aanstaande gaat de Autoriteit Consument & Markt daarop handhaven. ' Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden.’

Dat zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM. Net zoals reisverkopers en andere partijen moeten autoverkopers in reclame-uitingen duidelijk zijn over de totale prijs die ze rekenen. Veel (potentiële) kopers worden nu nog verrast door ‘afleverkosten’ of ‘rijklaarmaakkosten’ bovenop de gecommuniceerde prijs.

Sommatie
De ACM heeft de branche nu geïnformeerd hoe het wettelijk kader moet worden uitgelegd. ‘Daarbij geeft ACM aan dat zij hun wijze van prijsstelling in advertenties aan moeten passen’, is op de site van de toezichthouder te lezen. ‘Tot nu toe is het niet duidelijk wat de consument precies betaalt voor een auto omdat er vaak onverwachte kosten bijkomen. Na 1 november 2016 wordt de consument niet meer verrast met die onvermijdbare kosten omdat die dan al in de geadverteerde prijs zijn opgenomen. Dus de advertentieprijs is dan de prijs waar de auto voor gekocht kan worden. ACM heeft importeurs gesommeerd uiterlijk 1 november 2016 er zorg voor te dragen dat zij de wet naleven. Gebeurt dit niet dan zal ACM na 1 november overgaan tot handhaving.’

Rijklaarkosten
Welke componenten onderdeel uitmaken van de rijklaarkosten, verschilt per automerk. De ACM geeft daarom geen limitatieve lijst van wat vermijdbare en onvermijdbare kosten. ‘De hoofdregel is dat onvermijdbare kosten alle kosten zijn die een consument verplicht moet betalen voordat hij met de auto weg kan rijden’, aldus de toezichthouder. De verplichting geldt voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s.