Twinkle | Digital Commerce

Amazon bouwt aan netwerk van pop-up stores

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Behalve in permanente fysieke boekwinkels investeert Amazon flink in pop-up stores op zijn thuismarkt. Het bedrijf heeft er al 22, volgend jaar zou de teller volgens bronnen tegen de honderd kunnen uitkomen. In de shops worden geen boeken, maar devices te koop aangeboden.

Begin november vorig jaar openden de deuren van Amazon’s eerste permanent fysieke winkel in Seattle. Bezoekers kunnen er hooggewaardeerde boeken bekijken en kopen en Amazon-apparaten testen. Onlangs werd bekend dat de opening van drie nieuwe boekwinkels op de rol staat, in San Diego, Portland en Chicago.

Pup-up stores
Ondertussen bouwt Amazon aan een netwerk van pop-up stores, in beginsel tijdelijke winkels in Amerikaanse winkelcentra. In een speciaal hoekje van zijn website (‘Let’s meet at our place’) besteedt Amazon aandacht aan de pop-ups. Een kleine drie jaar geleden gingen de eerste open, op dit moment zijn er 22 verspreid over de VS.

Shopping malls
Komend jaar zouden er nog vele tientallen pop-ups open moeten gaan, meldt het goed ingevoerde Business Insider. Daarmee trekt de e-commerce reus meer bekijks in de Amerikaanse shopping malls. Behalve de eigen e-reader Kindle en de Fire TV wordt ook de virtuele huisvriend Echo fysiek onder de aandacht en aan de man gebracht. Volgens bronnen moeten de pop-ups vooral bijdragen aan de promotie van dat laatste device.

Echo
Gebruikers kunnen Echo met hun stem onder meer de opdracht geven om eerder gekochte artikelen op Amazon.com opnieuw aan te schaffen. Verwacht wordt dat het cilindervormige apparaat binnenkort niet alleen wacht op commando’s, maar op basis van connected devices ook actief gaat communiceren over bijvoorbeeld productvoorraden (‘Uw vaatwasserblokjes zijn op. Nieuwe bestellen?’)