Twinkle | Digital Commerce

Is de tijd wel rijp voor stand alone pick-up-points?

2017-05-27
18551043
  • 3:47

Hoewel de consument veruit de voorkeur geeft aan thuisbezorging, blijven supermarkten doorgaan met zelfstandige afhaalpunten. Zelfs al lijken die nauwelijks iets op te leveren. Opheffen dan maar?


Tekst: Jaap van Sandijk | Beeld: Twinkle/BBP Media

Vijf tot zes per dag. Meer klanten komen er niet naar het stand alone pick-up-point van de Jumbo in Winterswijk, meldde Het Financieele Dagblad onlangs in een artikel over afhaalpunten. En dat is niet de enige locatie die belabberd scoort. In het algemeen geldt dat zelfstandige afhaalpunten van supermarkten slecht worden bezocht. ‘Dat verbaast me niet’, zegt Willem Treep, medeoprichter van Willem&Drees, aanbieder van maaltijdboxen. ‘De markt van thuisbezorgen en afhaalpunten is nog volop in ontwikkeling. Grote partijen als AH en Jumbo móeten daarom volop mee in nieuwe ontwikkelingen. Je weet nooit wat je achteraf kunt mislopen. Online, daar moet je vol voor gaan. Dat doe je niet een beetje.’ Misschien is de tijd nog niet rijp, denkt Treep. ‘Ik sluit niet uit dat de stand alone pick-up-points op lange termijn een succes worden. Kijk naar de snellaadstations voor elektrische auto’s van Fastned. Die staan ook nog vaak leeg.’ Hij plaatst overigens kanttekeningen bij de ligging van de afhaalpunten. ‘De locaties lijken me niet vrouwvriendelijk, zeker niet als de bestellingen in de avond worden opgehaald.’

Treep constateert dat de ontwikkelingen op het gebied van bezorgen en afhalen zich voltrekken in golfbewegingen en merkt dat er nu sprake is van een hapering. ‘Tussen medio 2014 en eind 2015 was sprake van een flinke groei. Maar nu zie ik stagnatie optreden. Dat baseer ik niet op cijfers, maar op gesprekken in de markt. Het zal doorzetten, maar ik denk dat nu even geduld nodig is.’

Groei van thuisbezorging
Het succes van zelfstandige pick-up-points is voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkelingen op het gebied van thuisbezorgen, denkt Treep. ‘Uit onderzoek blijkt dat bijna 80 procent een voorkeur heeft voor thuisbezorgen. Daarnaast zien we dat er steeds meer wordt bezorgd buiten kantooruren, als de consument thuis is. Dat pleit niet voor het in stand houden van de afhaalpunten.’ Vincent Hosman, country manager van foodora - dat eten van restaurants op de fiets bij de consument bezorgt - is ook van mening dat innovaties op de bezorgmarkt bepalend zijn voor het succes van de afhaalpunten. ‘Het bezorgkanaal voor boodschappen ontwikkelt zich nu pas. Maar er gebeurt wel veel. Kijk bijvoorbeeld naar Picnic. Dat bewijst dat gratis bezorging mogelijk is, ook al zijn de marges klein.’ Hosman wijst ook op de laatste ontwikkelingen bij Jumbo, dat de bezorgservice in hoog tempo uitbreidt. ‘Jumbo pakt ook flink uit met de reclamecampagne waarin Max Verstappen een hoofdrol speelt. De groei van thuisbezorging zou straks wel eens het einde van de stand alone pick-up-points kunnen betekenen.’

Toch vindt hij het te vroeg om de afhaalpunten nu al af te schrijven. ‘Is dit kanaal bijvoorbeeld wel genoeg onder de aandacht’, vraagt hij zich af. En, voegt hij daar aan toe, is de uitvoering wel juist? ‘Ik mag er toch van uitgaan dat de retailers deze pick-up-points op juiste plekken zetten. Waarom zien we ze dan niet in tankstations? Dat zijn van nature goede stopplaatsen.’

Samenwerken
Ondertussen lijken de afhaalpunten langs de weg de supermarkten nu alleen maar geld te kosten. Zou het geen idee zijn als ze die punten gezamenlijk zouden exploiteren? ‘Vanuit kostenefficiency zou dat interessant zijn, maar dat gaat niet gebeuren’, verwacht Treep. ‘De supermarkten onderscheiden zich van elkaar op het gebied van logistieke efficiency. Ze hebben allemaal hun keten op orde en dat houden ze graag zo.’ Hosman ziet hobbels op concurrentiegebied: ‘Met de afhaalpunten bieden supermarkten een extra service. Die ga je niet delen met je concurrent. Ik zie echt niet gebeuren dat ze bijvoorbeeld testresultaten met elkaar uitwisselen.’

Uitbreiden
En de supermarkten zelf? Hoe zien zij de toekomst van zelfstandige afhaalpunten? ‘Wij zullen ons netwerk van pick-up-points blijven uitbreiden, om in klantbehoeften als gemak en snelheid te kunnen blijven voorzien’, zegt woordvoerder Mariska Bergmans van Jumbo. ‘De e-commerce markt is dit jaar snel gegroeid en deze groei zal zich ook doorzetten. Dit betekent tevens dat we onze solovestigingen op high traffic locaties in Nederland behouden en het aantal reguliere pick-up-points in 2017 verder uitbreiden.’ AH zegt dat het aantal klanten bij de zelfstandige afhaalpunten blijft groeien. ‘De huidige gebruikers waarderen de pick-up-service enorm en dat leidt weer tot hoge klanttevredenheid en meer loyaliteit’, aldus woordvoerder Anoesjka Aspeslagh.

De Zuid-Hollandse keten Hoogvliet wil er in elk geval niet aan beginnen, zegt logistics manager e-commerce Mark Roffelsen. ‘Wij hebben “aan de achterkant” wel de verschijningsvorm pick-up-point uitgewerkt, maar niet in de praktijk gebracht. We geloven hier ook niet in, het is te onpersoonlijk en staat los van onze formule. Daarbij blijkt uit de cijfers dat de klant er ook niet op zit te wachten. Wij hebben in bijna al onze winkels een ophaalpunt, waar we wel in geloven.’

Dit artikle verscheen eerder in Twinkle 9-2016.