Twinkle | Digital Commerce

‘Tweede jaar nekt kwart startende webwinkels’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:05

Veel startende webwinkels leggen in het tweede jaar van hun bestaan het loodje. Na twee jaar is 27,5 procent van de shops gestopt, terwijl in het eerste jaar slechts 4,35 procent het bijltje erbij neergooit. De concurrentie van grote spelers is de boosdoener.

Dat meldt Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten, op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf onderzocht 9469 startende webwinkels uit 2015, waarvan een kwart in het tweede boekjaar (2016) stopte door faillissement of vrijwillige stopzetting.

Minder starters
Minder ondernemers durven tegenwoordig de e-commerce sprong te wagen. In 2016 waren er 3,3 procent minder startende webshops dan in 2015. Tot 2014 nam dit aantal nog elk jaar toe. Volgens Creditsafe-ceo Cato Syversen is de concurrentie met de grotere webwinkels een oorzaak van de daling. ‘Als beginnende webwinkel kun je vaak alleen nog het verschil maken als je je richt op een niche.’

Faillissementen
Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal faillissementen onder webwinkels overall in 2016 met 25 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. In 2015 was deze stijging slechts 4 procent.  

Lees ook:
Vijf gestopte webwinkeliers over hun ervaringen (11-9-2014)