Twinkle | Digital Commerce

Bol.com introduceert bezorgabonnement

2017-05-28
438247
  • [nieuws]
  • 2:10

Klanten van bol.com kunnen nu alle beschikbare bezorgopties voor een jaar afkopen. Het abonnement kost € 14,99 en heeft betrekking op de ruim driehonderdduizend artikelen met het Select-label. ‘Dat is meer dan de gecombineerde winkelvoorraad van een stad als Utrecht.’

Dat zegt algemeen directeur Daniel Ropers tegen Twinkle. Het totale assortiment van bol.com beslaat inmiddels zo’n vijftien miljoen artikelen. De ruim driehonderdduizend artikelen met het Select-label liggen opgeslagen in Waalwijk. Het betreft de best verkochte artikelen van bol.com zelf en van externe verkooppartners die hun logistiek hebben ondergebracht bij bol.com. ‘Het gaat om 80 tot 85 procent van de klantvragen’, geeft Ropers een indicatie van de reikwijdte van het abonnement.

Als de deuren van bol.com’s eigen distributiecentrum later dit jaar open gaan zal het Select-assortiment groeien, op termijn richting een miljoen artikelen. ‘Door de hoge leverbetrouwbaarheid zien we ook hoge conversiecijfers bij Select’, voegt Ropers toe.

Select
Bol.com introduceerde het label afgelopen oktober. Select, waarop webshoppers ook kunnen filteren, maakt duidelijk dat alle bestaande verzendopties beschikbaar zijn voor een artikel; klanten kunnen zelf de bezorgdag kiezen, op werkdagen de artikelen ’s avonds laten bezorgen (€ 0,99 ter introductie) en op zondag (€ 1,99). Ook kunnen ze de artikelen op de dag van bestelling nog ophalen bij een bol.com afhaalpunt bij Albert Heijn (voortaan € 2,49) of aan de deur bezorgd krijgen (ook € 2,49) op werkdagen. ‘Het zijn kwalitatief hoogwaardige diensten. Niet duur, in internationaal perspectief zeker niet, maar we moeten er iets voor vragen’, zegt Ropers.

Logistieke servicekaders
Met het abonnement tegen de introductieprijs van 14,99 euro kunnen klanten een jaar lang gebruikmaken van de genoemde diensten zonder daar extra voor te betalen. Ook orders onder de 20 euro, waarvoor de Twinkle100-aanvoerder € 1,99 verzendkosten rekent, worden dan verder kosteloos bezorgd.

Los van de ‘kwamtumkorting’ die klanten kunnen genieten, wijst het Select-abonnement hen ook op het bestaan van de logistieke servicekaders. Ropers: ‘Next day, met een extreem hoge leverbetrouwbaarheid, is in ons land de standaard geworden. Nu zijn er diensten bijgekomen. Wil je een artikel zondag bezorgd hebben? Geen probleem. ‘s Avonds, tuurlijk. Same day, de heilige graal? Ook mogelijk, bij meer artikelen dan er in de stad te vinden zijn. Dat betekent dus dat je je huis niet meer uit hoeft. We hebben kortom diensten gecreëerd die waarde hebben, die bundelen we nu in een abonnement.’

Kanaalverschuiving
Het logistieke serviceniveau draagt bij aan een verdere kanaalverschuiving van offline naar online, stelt Ropers: ‘Zo’n beetje iedereen denkt nu nog: “Online winkelen is een optie als ik ergens even op kan wachten.” Nu die barrière is geslecht, kunnen klanten hun eigen behoeftes centraal stellen, in plaats van de drempel.’