Twinkle | Digital Commerce

Dataleek

2017-05-26
180101
  • 1:40

We leven in een tijdperk dat wordt gedomineerd door data. De dichtheid van informatie die we (kunnen) verzamelen is hoger dan ooit. Mijn telefoon registreert stiekem continu waar ik ben en combineert dat met wat ik opzoek. Sinds een tijdje vraagt Google me zeer regelmatig om feedback over een locatie waar ik in de buurt ben. Toen dit net weer een keer was voorgevallen, haalde ik het aan tijdens een meeting met wat bestuursleden van een grote onderneming. Een beetje gegniffel alom over hoe stom dit is, en hoe vervelend voor mij als eindgebruiker.

Over naar de orde van de dag, BI en datamanagement bij het betreffende bedrijf. Nou, als je om Google al kon gniffelen dan zou je nu over de vloer moeten rollen van het lachen. Allemaal nog niet echt op orde, maar dat vind ik nog niet eens het grootste probleem. Het is ook niet erg als mensen niet zoveel van een onderwerp weten. Maar het schouwspel dat ontstaat als mensen vinden dat ze een beslissing moeten nemen over een onderwerp waar ze geen snars van begrijpen, is hilarisch.

Sommige termen spreken erg tot de verbeelding, bijvoorbeeld het data lake. Vrijwel iedereen kan zich hier iets bij voorstellen. Weinig verbazend ook dat het bij veel partijen op de agenda staat, in combinatie met een Rolls Royce-tool, oftewel software die bij Gartner rechtsboven staat en over het algemeen een aardige duit kost - in zowel aanschaf, onderhoud als implementatie. Het gat tussen de huidige managementlagen en datagedreven werken lijkt nog oneindig groot. Dergelijke besluiten zijn een schoolvoorbeeld van hoe je een beslissing op basis van cijfers zou moeten nemen.

Het gave van dit tijdperk is dat we met de vele data tot waanzinnige inzichten kunnen komen om betere of andere beslissingen te nemen. Dit werkt echter alleen als je weet wat zinnig is in jouw context. Anders zorgt het weer voor grote uitgaven zonder dat je er veel verder mee komt.

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 3-2017.