Twinkle | Digital Commerce

Life: Alexander van Slooten, Coolinvestments

2017-06-13
32641835
  • 2:48

Alexander van Slooten werkte elf jaar bij wehkamp en begeleidde de gehele transformatie van postorderbedrijf naar pure player. Toen RFS Holding, eigenaar van het webwarenhuis, verkocht werd aan Apax, vond hij het tijd voor verandering. Sinds een halfjaar is Van Slooten group director e-commerce bij Coolinvestments – de holding achter CoolCat, America Today, MS Mode, Sapph en V&D online.

Tekst: Danielle Scheffer

-------------------------------------------------------------
Naam: Alexander van Slooten
Functie: group director e-commerce Coolinvestments
​Leeftijd: 43
-------------------------------------------------------------

‘Ik zoek steeds meer inspiratie offline’
Alexander van Slooten werkte elf jaar bij wehkamp en begeleidde de gehele transformatie van postorderbedrijf naar pure player. Toen RFS Holding, eigenaar van het webwarenhuis, verkocht werd aan Apax, vond hij het tijd voor verandering. Sinds een halfjaar is Van Slooten group director e-commerce bij Coolinvestments – de holding achter CoolCat, America Today, MS Mode, Sapph en V&D online.

Inspiratie
‘Er verschijnt tegenwoordig zo’n overvloed aan marketing & technology nieuws dat het ondoenlijk is om dat allemaal bij te houden. Ik volg wel chiefmartec.com, TechCrunch en de gebruikelijke Nederlandse nieuwssites. En ik lees nog steeds veel, maar minder obsessief dan vroeger. Ik praat eigenlijk liever met mensen uit het vak, daar haal ik veel meer uit. En sinds ik bij een partij werk met fysieke presence, zoek ik steeds meer inspiratie offline. Alle labels van Coolinvestments hebben immers fysieke outlets, en ik vind het interessant om zelf in winkels te zien wat de concurrentie doet.’

E-commerce trends
‘Het leuke aan retail is de helderheid. Het gaat om verkoop. Het eindpunt van de customer journey is helder, alles is meetbaar en aantoonbaar. De snelheid waarmee je alles kunt (laten) zien is fascinerend. Het retaillandschap is erg complex geworden. Het aantal marketingkanalen is enorm toegenomen en zal nog verder groeien. De tijd van overal voor iedereen aanwezig zijn ligt ver achter ons. Je moet in staat zijn het individu aan te spreken en dat kan alleen op basis van data. Daarom zie je ook dat marketing en techniek steeds dichter bij elkaar komen. De beschikbare data nemen sterk toe, de mogelijkheden om ze te interpreteren worden beter en daarmee ook de mogelijkheden om het individu te benaderen. Chatbots zijn daarbij een interessante ontwikkeling. Daarmee wordt persoonlijke aandacht schaalbaar.’

Shoppen
‘Vanaf het eerste uur heb ik altijd alles wat ik nodig heb of wil hebben online gekocht. Ik koop spullen over de hele wereld: China, Zuid-Amerika, ik weet vaak niet eens waar iets vandaan komt. Alleen boodschappen koop ik offline. Ik heb ze wel een tijdje online besteld, maar het beviel niet zo wegens praktische redenen. Ik heb een dynamisch leefschema en kan niet altijd van tevoren verzinnen wat ik nodig heb.’

Vrije tijd
‘Ik ben eigenlijk geen sporter – hoewel ik wel één of twee keer per jaar ga snowboarden. Verder vul ik mijn vrije tijd graag met muziek. Ik ben ooit deejay geweest en heb thuis een kleine muziekstudio waar ik als hobby graag in experimenteer.

In mijn ideale vakantie ga ik een langere periode weg, maar het is heel lang geleden dat ik dat gedaan heb. Tegenwoordig kies ik voor korte stedentrips, ik vind het leuk om een lang weekend door een stad te struinen. Het laatst ben ik naar Athene geweest. Ik moet wel zeggen dat ik na een dag of drie, vier ook uitgekeken ben en graag terugvlieg naar huis.’

Trots
‘Toen ik bij wehkamp begon, was het nog een echte postorderaar. Ik ben er trots op dat ik deel uitmaakte van het team dat ervoor zorgde dat dit bedrijf zijn stoffig imago afschudde, een online speler van belang werd en dit afrondde met een mooie verkoop.’